Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekent regelmatig wat de CO2-uitstoot is van de elektriciteitsproductie in Nederland. Als zij alle energiecentrales, dus ook bijvoorbeeld kerncentrales en windmolens, meerekenen dan zorgt 1 kWh aan elektriciteit voor een uitstoot van 0,48 kilogram CO2. Even ter illustratie: met twee 40-gradenwasjes verbruikt de gemiddelde wasmachine ongeveer 1 kWh. En daarmee gaat er dus ook weer een halve kilo CO2 de lucht in.
Terug naar de Tesla. Met een simpel rekensommetje (0,48 X 0,2) komen we erachter dat een Tesla 96 gram CO2 uitstoot per kilometer. Hoe verhoudt dat zich tot een doodsimpele diesel?
De zuinigste diesel die ik zo snel kon vinden was een Volkswagen Polo, maar die cijfers vertrouw ik niet meer. Een alternatief is de Citroën C3 Blue hDi Business 1.6 HDI 55 kW; de kenner weet dan vast wat ik bedoel. Deze auto stoot 79 gram CO2 per kilometer uit, ongeveer 20 procent minder dan de Tesla.
Maar iemand die een ton voor een auto betaalt, gaat natuurlijk niet opeens in een of andere kleine kutauto rijden. Dus, ik moet 'm ook vergelijken met een auto van ongeveer hetzelfde kaliber. Ik vind de Volvo S60 wel een goed alternatief voor Tesla-rijdende bankiers, want de auto straalt een ingetogen degelijkheid uit. Met een uitstoot van 96 gram CO2 per kilometer kom je dan op exact evenveel CO2-uitstoot als een Tesla.
"MAAR MIJN EAUTO STOOT GEEN FIJNSTOF UIT," zou een Tesla-rijder nu kunnen schreeuwen. In dat geval roep ik even hard terug: FOUT. Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat elektrische auto's minstens zo veel fijnstof produceren als dieselauto's.
|
En wat is de electriciteitsmix van pakweg Belgie ?
Hoeveel kolencentrales staan hier nog ?
Kerncentrales, gas, wind en zon.
PS: Voor BE is dat 0.28 kg CO2 per KWh. Dankzij de kerncentrales en de hernieuwbare energie.