Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus
Wat wordt hier bedoeld met een eigen standplaats? Heb je een garage of parkeerplaats op je eigen terrein is er natuurlijk geen probleem met het laden van het voertuig. Je kan dan een laadpunt installeren, zelfs met slechts 3 kW komen de meeste e-rijders toe.
In steden wordt er dikwijls een garage of parkeerplaats gehuurd. Deze garages hebben zelden een mogelijkheid om te laden wat een probleem is voor de e-rijders. In Noorwegen zie al wel parkeergarages plaatsen aanbieden met laadmogelijkheden, meestal zelfs 11 kW aansluitingen waardoor het probleem daar ook wegvalt.
Trouwens het is ook mogelijk om elektrisch te rijden zonder een laadmogelijkheid thuis, bijvoorbeeld wanneer de mogelijkheid wordt geboden aan op het werk te laden. Als je er op let zal je zien dat er op industrieterreinen al regelmatig laadpalen staan. Op de ongeveer 8u dat je aanwezig bent op je werk is zelfs een Tesla met een dik batterijpak volledig opgeladen aan een Type2 11 kW aansluiting.
Als dat bedrijf zonnepanelen op het dak heeft liggen is dit een goede oplossing. De stroom die overdag wordt opgewekt en gedeeltelijk in het net had gevoed moeten worden kan lokaal gebruikt worden voor het laden van de elektrische voertuigen. Ik verwacht een omslag bij bedrijfswagens. Werkgevers zullen elektrische bedrijfswagens aanbieden zonder tankkaart maar wel met de mogelijkheid om gratis te laden op het werk.
|
Dat is uiteraard de enig logische manier om elektrische wagens energie en milieuvriendelijk te gebruiken: overdag opladen met zonnepanelen.
Het is trouwens één van de weinige nuttige toepassingen van zonnepanelen.