Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
|
natuurlijk fijnstof bij de
direct ingespoten benzines, maar het is nog altijd
minder-
giftiger fijnstof als dat van de diesel. De hoeveelheid - enkel massa - zal in
de regel wel (veel) meer zijn (een benzine heeft nog geen roetfilter), maar massa is nu echt niet hét enige criterium qua schadelijkheid.
Link van WHO/IARC niet gelezen? Moet je toch eindelijk eens doen:
Ik geef even de pdf:
https://www.iarc.fr/en/media-centre/...fs/pr213_E.pdf
Moest men ooit veel strengere fijnstofnormen maken voor ICE dan kunnen benzines die met veel minder moeite halen dan diesels, di-benzines kunnen nog altijd van een roetfilter voorzien worden, of men gaat terug naar
indirecte injecties, die nog altijd bestaan.
Citaat:
Technologie beschikbaar en goedkoper
"De technologie om de uitstoot bij benzinemotoren te verminderen, is ook beschikbaar en goedkoper dan dieselmotoren", zegt Resch van DUH. “De groepen eisen dan ook dat de auto-industrie de gezondheid en milieuproblemen in verband met de uitstoot van deeltjes serieus neemt en zeker bij benzinemotoren. Volgens de huidige stand van de techniek is het alleen mogelijk om te werken rond een effectieve vermindering van fijn stof” zegt Resch. De groepen hopen dan ook dat er met de resultaten rekening wordt gehouden door de Europese Commissie die de Euro 6-norm aan het uitwerken is.
|
Die link is redelijk oud, want die laatste zin is al feit, vanaf 1 sep 2017 euronorm 6
c is de fijnstofgrens PM en PN bij di-benzinemotoren hetzelfde als bij diesels euro 6c. Dit halen ze wslk ook zonder benzineroetfilter, enkel de kleine benzines?
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn..._mit_Ottomotor
Correctie: ook DI-benzines krijgen allemaal een specifieke benzineroetfilter, zou al besloten zijn door de EU, blijkbaar is die 6c toch
niet haalbaar zonder filter:
Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/russp...r-5775519.html
Aktueller EU-Beschluss: Partikelfilter für Benziner
Um Bürger bald besser vor gesundheitsschädlichem Feinstaub zu schützen, sollen künftig auch Benzinautos mit besonderen Filtern fahren. Darauf einigten sich Experten der EU-Staaten. Die Filter sollen nun nach und nach auch für Benzinmotoren mit Direkteinspritzung eingeführt werden. Die EU setzt dabei auf Feinstaub-Obergrenzen, die sich nur mit Filtern einhalten lassen. Die Vorgaben sollen ab September 2017 für neue Fahrzeugtypen gelten, ein Jahr später für alle Neuwagen in Europa. Der Industrieverband VDA kritisierte die Fristen als "zeitlich nicht zu schaffen", was aber nichts an den Vorgaben ändert. Autokäufer müssen künftig in den Fahrzeugpapieren nachlesen können, wie viel Schadstoffe ein Wagen im normalen Fahrbetrieb ausstößt. Schließlich sollen die Testverfahren realistischer werden und auch Starts mit kaltem Motor besser abbilden. Umweltschützer reagierten erfreut, doch die Autoindustrie hält den Plan für zeitlich nicht machbar.
|