Als werkgever MAG je geen rekening houden met mensen die meedoen aan de ramadan. Je moet dan eenzelfde prestatie voorzien voor mensen die daar niet aan meedoen.
En waarom dan? Omdat iemand anders ervoor kiest om niet te eten en niet te drinken gedurende de dag, dat dan maar 's nachts moet doen en niet goed uitgeslapen is.
Ik ben verantwoordelijke voor een fabriek waar zowel moslims (60% van de arbeiders) als niet-moslims werken. Dat is geen probleem en qua kwaliteiten is iedereen gelijkaardig.
Vandaag de eerste dag ramadan, direct een hoop wrevel en gedoe. De moslims zitten wat suf rond te zitten, doen hun werk niet goed en reageren op elke opmerking uitzonderlijk gepikeerd. Tijdens hun pauzes gaan ze op een donkere plaats (meestal de kleedkamers zitten) zitten, verstandige keuze. Maar let op, vanaf volgende week worden ze zodanig wanhopig dat ze met hun kleren aan in de douche kruipen om toch wat vocht binnen te krijgen en, nog hilarischer, hun mond te "spoelen" met water. Een aantal ervan heeft dan nog eens diabetes, halverwege hun shift lijkt het dan dat ze dronken zijn. Vorig jaar is er zo iemand met een vorkheftruck frontaal tegen een betonnen muur gereden ("ik had het niet gezien")!
De éne, verstandige, moslim met diabetes die toch eet overdag, wordt daar op een hardnekkige manier voor lastiggevallen door andere moslims.
En alle ruzies worden continu uitvergroot. Mensen die plots weigeren om met andere mensen te werken (vooral moslims ondereen). De niet-moslims amuseren zich te pletter en stoken de ruzies nog op ook.
Eens heeft er zo iemand gevraagd om rekening te houden met de mensen die aan de ramadan meedoen en ervoor te zorgen dat ze lichtere taken krijgen. De taken worden automatisch en willekeurig, op basis van zwaarte, over de arbeiders verdeeld om ervoor te zorgen dat ze niet gaan zagen dat ze harder moeten werken dan de andere. Als je dus de lichtere taken tijdens de ramadan aan de moslims geeft, betekent dat dat je de zwaardere taken aan de niet-moslims moet geven. Hoe leg je dat uit aan die mensen?
Ik heb hem toen schoontjes gevraagd of zijn loon lager is tijdens de ramadan (neen).
Het is de periode dat de resultaten het slechtst zijn. Jaar na jaar, de 4 weken van de ramadan kun je er zo uithalen.
|