Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB
Voor zover ik kan oordelen uit de tekst, zonder echt het ganse document te gaan analyseren, zit je volledig fout.
Op pagina 17 zie ik bijvoorbeeld: Tianzhu. 1. Eervolle titel uit de boeddhistische geschriften voor verschillende heersers uit de
hemel. Zo benoemden ze de boeddhistische beschermgod Dishi[85]
als Daoli tianzhu[86]
Dit lijkt me toch iets bovennatuurlijks en wordt in de tekst zelfs expliciet een god genoemd, net het tegenovergestelde van wat je beweerde.
Ik vrees dat hoe dieper ik in de materie zou gaan duiken, hoe meer kenmerken ik ga vinden van een gewone godsdienst. Misschien wel iets anders dan de abrahamistische religies maar toch met ook veel gelijkenissen.
Ik was begonnen om materiaal te vinden die uw bewering kon staven omdat ik het wel een interessant gegeven vond maar het lijkt de andere kant uit te gaan.
|
Ik stel nu tot mijn verbazing vast dat het boeddhisme ook al een god heeft.....
Een beetje interpretatie mag, maar je moet wel de redelijkheid in de gaten houden en niet ten onder gaan aan begripsverwarring.
Nog een beetje verder zoeken naar een transcendente god. Een échte 'god'.
Of beter nog, duik eens de naam van de Chinese godsdienst op.
Zelfs het religieuze taoïsme - te onderscheiden van het filosofische - (dat nu nog in Taiwan grote sier maakt) is niet theïstisch en kent geen 'god', ook al zal je er veel 'goden' in aantreffen.
Als leek in de materie duiken en conclusies trekken omtrent culturen die zo ver van ons staan is erg gewaagd. Mocht het je interesseren, ga dan de cursussen van bijvoorbeeld de school voor comparatieve filosofie volgen, gegeven in de lokalen van de Universiteit Antwerpen op zaterdagen. Dan spreken we elkaar binnen een jaar of 4 nog eens.