Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Die namen bestaan al lang. U doet precies of deze stelling iets nieuws is. Maar de stelling dat de evangelies pas zeer laat geschreven zijn is niets nieuws. Rond 1850 reeds kwam Bauer al tot de conclusie dat het vroegste evangelie pas geschreven werd tijdens de regeerperiode van Hadrianus (117-138). Na het midden tweede eeuw duiken de namen van evangelisten plots op in geschriften. Ook kwam John E Remsberg kwam tot dezelfde conclusie hier in het kort samengevat: Justin Martyr, the most eminent of the early Fathers, wrote around the middle of the second centuryand makes more than three hundred quotations from the books of the Old Testament, and nearly one hundred from the Apocryphal books; but none from the Four Gospels.In the latter half of the second century, between the time of Justin and Papias, and the time of Theophilus and Irenaeus, the Four Gospels were undoubtedly written or compiled.
|

Is dat alles wat je kan verzinnen, meningen van figuren uit de Belle epoque? Verder geen hedendaagse "deskundigen " gevonden ?
Citaat:
En het is inderdaad waar dat we de namen van de evangelisten pas zeer laat zien verschijnen. Vanaf de tweede helft van de tweede eeuw. (behalve bij Papias, maar dat zegt dan Eusebius, want van Papias zelf hebben we geen geschriften, helaas). Vermoedelijk waren deze compilaties anoniem en heeft men daar later namen opgeplakt, zo gaat vaak de stelling.
|
Daar had ik het niet over en is in deze irrelevant.
Citaat:
Er zijn nochtans geen echte bewijzen dat de evangelies zeer vroeg zijn geschreven, noch dat ze zeer laat werden opgetekend. Hoogstens aanwijzingen voor de twee stellingen. Dat is nu juist het probleem. En de data die men nu opgeeft, zijn ook maar gissingen.
|
Die aanwijzingen zijn er wel !!!! Nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom Vergeer Marcus plaats in Rome, 70 n.C.
Weet je wat ik nu denk, dat je helemaal geen enkel boek van Vergeer gelezen hebt en wat domweg flarden van het internet gelezen hebt. Ook dit vermoeden heb ik vroeger reeds geopperd. Je bent een zeer onbetrouwbaar gesprekspartner.