Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2017, 11:39   #197
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
was daar eigenlijk de tekst voor gaan zoeken speciaal, dacht dat er ergens een passage inzat waarin het 'bloed enkelshoog door de straten' stroomde...maar heb die passage niet gevonden, ofwel oudere gewijzigde versie, ofwel is dat eerder een beeld, een sfeer dat ik heb onthouden uit mijn lessen Frans op school en geen werkelijke zin geweest.
zalige leraar Frans haden we toen, compleet over the top met heel de klas helemaal meezingen, overenthousiast inleven en acteren...ze hadden die niet voor niks de laatste klas in t gebouw gegeven, beetje afgelegen.
maar zijn lessen zijn wel blijven hangen! en deze Flamingant was de liefde voor die taal bijgebracht!
Wel, deze Flamingant heeft in zijn jaren secundair (1949-1955). een gelijkaardige ervaring opgedaan. Ik zat nochtans niet in de Latijnse afdeling. Maar wij, in de Economische, hadden meer uren Frans dan de leerlingen uit de Latijnse. Dat was een tijd dat de literatuur een dominerende rol speelde in het talen-onderwijs. De leraar Frans (een priester) had een moeilijk karakter maar wij hadden daar eigenlijk weinig hinder van. Gewoon omdat hij ons wist te fascineren voor de Franse literatuur. Wanneer ik aan die man terugdenk hoor ik nog steeds zijn stem die in een prachtig Frans ons passages voorlas uit "Madame Bovary". Wij lazen ook heel veel (vooral 19e eeuwse ) Franse poëzie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden