Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2017, 12:30   #39963
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik wijs u op het geschiedkundig feit dat toen de Belgische opstand uitbrak tegen Willem, de Luxemburgers bij België wilden horen. Weg dus van Willem en zijn beleid. Het waren blijkbaar niet alleen de Belgen die niet content waren over de manier van regeren van Willem I.
Niet alle Belgen en niet alle Luxemburgers. Ge veralgemeent door dat de-gebruik. Maar goed, ge maakt een onderwerpsprong.

Het punt dat ik te berde wou brengen is dat Willem, die weliswaar zeker niet te klagen had over de beslissingen op het Weense Kongres, echter beduveld werd in verband in die Luxemburgruil met zijn Duitse gebieden.
Het hertogdom Luxemburg maakte immers sinds eeuwenlang deel uit van de (Zuidelijke) Nederlanden.
Men onttrekt dat echter aan de Zuidelijke Nederlanden maar hij kan er desondanks toch vorst van worden. Dat is voor hem dus een broekzak-vestzak-operatie waarbij hij per saldo wel zijn Duitse gebieden verliest.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden