Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB
Wel, we kennen de evolutietheorie niet? Uiteindelijk is ons ontstaan toch een logisch gevolg van opeenvolgende evenementen. Speciaal, dat wel, maar niet onlogisch en dus geen mysterie.
|
Dat is wel een zeer ontwijkend antwoord.
Dat er iets is om te evolueren is een gevolg van de big bang. Maar de wiskunde stokt en stopt op een tijdstip voor de big bang. Niet voor niets noemt men de oerknal een singulariteit, buiten bereik van de wiskunde.
En dan nog, ooit was er zeker een punt zonder dimensie waarin alle later energie en massa zat opeen geperst.
Speciaal maar logisch en dus geen mysterie? (Een neen, elke bovennatuurlijke gedachte daarbij is geen oplossing.)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB
Ik begrijp dit en ik heb enkel een probleem met de benaming religie. Dat je je heil vind in Oosterse filosofie begrijp ik best. Sommigen vinden hun heil in lidmaatschap in de loge. Dit heeft ook vele raakvlakken met religie. Is het daarom religie? Ik denk het niet.
|
Je voorbeeld lijkt me erg slecht gekozen. De loge heeft geen enkel raakvlak met religie in haar dieptewerking en is juist een voorbeeld van de oppervlaktestructuur die draait om symbolen, rituelen en vooral macht. Datgene waar religie in mijn betekenis hard van wegloopt.
Je probleem met de benaming religie is dat de gevestigde godsdiensten het begrip religie hebben gekaapt en er voor velen door gebrek aan kennis van andere culturen een paradigma is ontstaan waarbij helaas aan het woord terecht veel negatieve elementen kleven.