Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2017, 11:02   #1177
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ook in deze toelichting blijft u zeer vaag en spreekt u in raadsels.
Spreken over een driedubbele integraal, een differentiaalvergelijking of een Fouriertransformatie zal ook wel altijd ergens vaag blijven zonder de nodige vooropleiding.

En wat denkt u van volgende wetenschappelijke tekst van Oppenheimer, de vader van de atoombom: Als we bijvoorbeeld de vraag stellen of de positie van het elektron hetzelfde blijft moeten we 'nee' zeggen. Als we de vraag stellen of de positie van het elektron mettertijd verandert, moeten we 'nee' zeggen. Als we de vraag stellen of het elektron in rust is, moeten we 'nee' zeggen. Als we de vraag stellen of het in beweging is moeten we 'nee' zeggen.

Ik raad je aan de Inleiding tot de Comparatieve Filosofie van de onvolprezen Ulrich Libbrecht te lezen, 4 turven van in totaal zo'n goede 2.000 blz. Maar dat zal wel wat veel gevraagd zijn zeker....

Citaat:
Dat u twee soorten religie onderscheidt is mij bekend. U bent voor de diepgang en de rest gooit u op een hoop want die deugt niet, met name de woestijnreligies, die overigens ontstonden in een stadscultuur. U valt in het bekende patroon van religie: u kent de ware religie en de rest is vals. De verhalen van die religies zijn wel mooi, maar de dogma's die men er van heeft gemaakt zijn slecht. Het woord vals staat even centraal in uw religie als het woord waarheid, of waarachtigheid en dat kan ook niet anders, want het ware kan niet bestaan zonder het valse.
U denkt in dualiteiten.

Ik ken de ware religie niet, dat is naast de kwestie. Ik ken de valse religie niet, dat is naast de kwestie. Het woord waarachtigheid is een persoonlijk gegeven dat niets met waarheid te doen heeft maar dat de diepste kern in ieder van ons naar boven kan brengen.

Wat ik wel weet is dat de structuren die zich religieus noemen in grote mate gebaseerd zijn op en streven naar zaken die weinig met religie maar veel meer met macht te maken hebben.

[/quote]Op welke geschriften baseert u dan uw opvatting van religie ofwel uw 'persoonlijke emotionele werking in diepte'? - wat dat ook betekenen mag. Hoe brengen die geschriften u tot 'ontroerbaarheid' omtrent 'het bestaansmysterie'? Is dat mysterie de kern van uw religie? Zo ja, hoe zit dat dan? [/quote]

Citaat:
Hoe is er vastgesteld dat atheïsten en 'mensen met een godsbeeld' elkaar vinden in dezelfde religieuze of mystieke ervaring en hoe zit het met mensen die niet tot die groepen behoren? Baseren die zich allemaal op dezelfde hierboven bedoelde geschriften of is dat niet nodig voor hun onderlinge 'verbinding' zonder instituut en rituelen?
Kent u andere mensen dan mensen die al dan niet atheïst/agnost zijn of een godsbeeld vertonen?

Mystiek baseert zich niet op geschriften maar kan alleen een persoonlijke emotionele ervaring zijn. Je kan lezen zo veel je wil over stieren vechten, maar ooit moet je de arena in wil je het ervaren.

Denk je dat ik iets kan vertellen over de ervaring als piloot in een F-16 wanneer de naverbranding inkomt?

En wat de gemeenschappelijkheid van de ervaring betreft, wat voorbeelden uit verschillende tradities.

Het 'Niets' (sunyata) van de boeddhisten is je als woord zeker bekend.

In de christelijke traditie: Meister Eckhart : God is Niets.

Een moslim soefi (Rumi):

Als je met iedereen bent,
behalve met mij,
ben je met niemand.
Als je met niemand bent,
behalve met mij,
ben je met iedereen.
Wees iedereen,
in plaats van dat je druk bent met
iedereen.
Als je zoveel wordt, ben je niets.
Ben je leeg.

Mocht je hier niets gemeenschappelijk inzien, dan zie je niets.

Citaat:
Verder zie ik dat uw religie, zoals gebruikelijk, al zeer oud is en een historie kent van vervolging omdat de aanhangers gezien werden als 'een gevaar' voor de institutionele religies. Doen de door u vereerde geschriften daar verslag van of is deze tragische historie elders beschreven? Waar dan wel?
Ik heb geen religie, anders dan een persoonlijk religieus gevoel.

En de tragische geschiedenis van de uitgestotenen die zich buiten de dogmas en de oppervlaktestructuur bewogen kan je overal vinden. (Dood ze allemaal, god zal de zijnen wel herkennen als uitspraak van een bisschop bij de uitroeiîng van de katharen kan daarvoor symbool staan.)