Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Ik zat nu ook het volgende te bedenken: 'Hoe kan je part-time priester zijn???' Als je het priesterschap kiest, kies je om je daar dag en nacht voor in te zetten!
|
Het priesterschap kan op vele manieren ingevuld worden. Een parochiepriester moet inderdaad m.i. als zieleherder volledig ten dienste staan van zijn kudde, zijn parochianen. Vandaar volgens mij ook de noodzaak van het celibaat. Je kunt niet ten volle uw gelovigen en God dienen als ge op de eerste plaats verantwoording moet afeleggen aan een vrouw.
Uw bisschop kan u natuurlijk wel vrijstelling geven om u ten volle aan iets anders te wijden, bv. sociaal werk, oprichten van een religieuze gemeenschap,...
Dit gezegd zijnde... Zou u de politiek zien als een full-time job? Ik ken heel wat mensen die in het parlement werken. Enfin, "werken", neem dat maar met een grote korrel zout. "Wetsvoorstellen neerpennen om de verveling te verdrijven" zou een betere omschrijving zijn. Een bescheiden politiek mandaat lijkt mij zeker verenigbaar met het ambt van parochiepriester.