Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
Dat is van bijna 1jaar geleden. Ondertussen is dat uitvoeringsbesluit er nog altijd niet (of wel??).
|
Blijkbaar niet, en ook niet nodig, de interpretatie van echt autonoom rijden blijkt duidelijk in de bestaande wetgeving, dat garageknopje is niet autonoom rijden maar autonoom met de fiets wandelen of lopen. Duidelijker kan niet
Bron:
Citaat:
https://www.vlaamsparlement.be/commi...erslag/1137869
Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
donderdag 11 mei 2017, 13.30u
Vraag om uitleg over de nadelige wetgeving voor speedpedelecs
van Björn Rzoska aan minister Ben Weyts
2028 (2016-2017)
Björn Rzoska (Groen):
Minister, dit is eigenlijk een opvolgvraag. Ik krijg wekelijks meldingen van gebruikers van speedpedelecs.
....
En dan is er nog een specifiek probleem dat opduikt en waar u vermoedelijk zelf ook berichten over krijgt. Federaal minister Peeters, zelf motard, gaf in januari te kennen dat gebruikers van een speedpedelec geen verzekering moeten afsluiten. Op de website van de FOD Mobiliteit staat te lezen dat een verzekering voor speedpedelecs wel nodig is indien de fiets autonoom kan rijden. En daar zit een onduidelijkheid. Elk van die speedpedelecs heeft sowieso wat men noemt een garageknop, die maakt dat een voertuig autonoom kan rijden en de speedpedelec dus wel verzekerd moet zijn. Dat is geen hoge snelheid, 6 �* 8 kilometer per uur. Die knop dient meestal gewoon om uit de garage te komen of om een helling op te geraken wanneer je de speedpedelec aan de hand houdt.
Is de vrijstelling van verzekering die minister Peeters te kennen geeft, wettelijk volledig afgedekt met de huidige wetgeving of denkt u dat ook op dat vlak best nog aanpassingen gebeuren?
Minister Ben Weyts:
...
Tot slot was er de vraag over de verzekeringsplicht. Daarover ben ik te rade gegaan bij het kabinet van federaal minister Kris Peeters, die in dezen wel bevoegd is. Dat bevestigde, en dat is toch ook wel zeer positief, dat de geldende regeling zo moet worden geïnterpreteerd dat de aanwezigheid van dat garageknopje op een elektrische fiets niet in rekening moet worden genomen bij de bepaling of het voertuig verzekeringsplichtig is, in navolging van de wet op de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Dat knopje dient immers inderdaad om wat assistentie te bieden als men met de fiets aan de hand een helling oploopt. Als de speedpedelec dus enkel kan worden gebruikt mits trapondersteuning, dan zal de speedpedelec ook niet aan de verzekeringsplicht worden onderworpen door de loutere aanwezigheid van dat garageknopje.
We hebben trouwens nu gezien dat die boodschap ook niet meer op de website van de FOD Mobiliteit staat. Ik herinner me dat die de aanleiding was tot die discussie. Er wordt gewoon verwezen naar de FOD Economie. Ook dat lijkt me een positief element: er is federaal blijkbaar toch ook een uniforme interpretatie van de regelgeving. Het is natuurlijk niet aan mij om te bepalen of de huidige verzekeringswetgeving voldoende sluitend is. Dat laat ik over aan mijn federale collega’s. Ik kan u echter zeggen dat zowel minister Van Overtveldt als minister Peeters in dezen goed werk levert. Ik denk dat het tweede deel, namelijk de onduidelijkheid over de verzekeringsplicht, bij dezen is geregeld, maar hopelijk kunnen we ook wat het eerste deel betreft spoedig een beslissing noteren van de federale ministerraad.
|
Druk dit gans verslag af in kleur en steek het bij je fietspapieren, dan ben je safe moest je ooit voor de rechter komen. LOL.