Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2017, 20:54   #40347
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het hele leven is betrekkelijk, die nauwe band mag u houden. Een taalband alleen is genoeg voor mij om samen verder te gaan met onze broeders en zusters in het zuiden.
Uiteraard ! En des te meer in de huidige tijd waarin gemeenschappen zich op het internet organiseren via een gemeenschappelijke taal.

Maar bovenal gaat het natuurlijk om Dietse solidariteit tegen de kulturele aarts- en erfvijand die ons taalgebied wilde onderwerpen aan een kultureel imperialisme en dat tijdens zes eeuwen van Bouvines tot Waterloo, al was er ook in 1830 en tijdens Napoleon III annexionistische dreiging.

En ook al voerden die Franse imperialisten geen taalstrijd op zich en hadden ze niet direkt een kulturele agenda, inlijving bij Frankrijk zou onvermijdelijk vroeg of laat hebben neergekomen op verfransing. Artikel twee van de Franse grond wet stelt: La langue de la République est le français.

(Nu we het hier hadden over de verdiensten van Napoleon wil ik onderstrepen dat diezelfde Napoleon toch maar de uitgave van Nederlandstalige kranten in de zuidelijke Nederlanden verbood. Ook dat was een verdienste van hem, tot meerdere glorie van de Francité, wel te verstaan.
En daarmee reikte hij de hand aan Robert d' Artois die zes eeuwen eerder in Artesië het gebruik van het Frans oplegde in het Dietse noorden van zijn graafschap.)

Ter vergelijking, de Duitse grondwet heeft geen dergelijke bepaling.
Wel wordt in artikel 3 gesteld: "Niemand darf wegen seines Geschlechtes, seiner Abstammung, seiner Rasse, seiner Sprache, seiner Heimat und Herkunft, seines Glaubens, seiner religiösen oder politischen Anschauungen benachteiligt oder bevorzugt werden."
Vergelijk dat met het Franse:"Elle assure l’égalité devant la loi de tous les citoyens sans distinction d’origine, de race ou de religion." en merk dat het woord "langue" niet voorkomt in die tekst.

De Britse grondwet heb ik niet zo dadelijk gevonden. Dat mag iemand anders googelen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 juni 2017 om 21:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden