Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Opgave.
zoek de onderstaande rev/neg uitspraak
|
Ik doe een gooi.
Citaat:
1) geen enkel zwartje werd in het congo van leopold met de lange baard mishandeld.
|
Op het eerste zicht is dit het ontkennen van de aantoonbare realiteit i.v.m. een minder eerlijke behandeling van inwoners van de toenmalige Belgische kolonie Congo.
Als ik de uitspraak heel strikt bekijk, dan is het best mogelijk dat u hier over een fictief land spreekt.
De spelling die u ervoor hanteert komt niet overeen met de gebruikelijke van het 'echte' Congo (met hoofdletter)
Was de volledige benaming trouwens niet Belgisch Congo in de periode waarnaar u (waarschijnlijk) refereert?
Hoedanook: de tribulaties ontkennen in het toenmalige Congo valt
niet onder het selectieve
strafbare negationisme bedoeld in de wet van 1995, die stelt dat strafbaar is: "Het ontkennen of schromelijk minimaliseren van gebeurtenissen tijdens WO II"
Citaat:
2) 5000 tutsi's verloren het leven in rwanda bij schermutselingen met hutu milities
|
Zelfde redenering als hierboven.
Zelfs al is het een schromelijke minimalisatie van de feiten: het is in België geen strafbaar revisionisme.
Citaat:
3) anderhalf miljoen joden stierven aan dysenterie in Duitse verzamelkampen in WOII
|
Hier ligt de zaak iets heikeler.
In dit geval naderen we de wettelijke gevarenzone.
Uit de kontekst en een eventueel 'foeifoei' vooraf moet blijken of u hier bedoelt:
In totaal stierven slechts 1.5 mln. Joden tijdens WO II en dan nog niet met opzet en Zyklon-B, maar aan dysenterie!
Of
Om te beginnen stierven er al 1.5 mln. Joden tijdens WO II aan dysenterie. Daarnaast kwamen ook nog eens........ (netjes optellen en afronden op 6!!)
In geval 1: duidelijk pakbaar revisionisme
In geval 2: kan u misschien ontsnappen, mits de rekening klopt.
Citaat:
4) de zog armeense genocide was het gevolg van hongersnood te wijten aan mislukte oogsten
|
Analoog aan uw eerste twee voorbeelden.
Citaat:
Antwoorden insturen voor zondag middernacht!
De prijs is mijn persoonlijke aanbeveling bij een sollicitatie voor tewerkstelling in het centrum leman!
|
Euh, nee bedankt.
Van mij mag iedereen over oorlogen jeremiëren, negationeren, revisioneren, extrapoleren, zoveel en zolang hij wil.
Als ik ooit bij 't Centrum Leman ga, is 't om de boel van binnenuit te bezeiken.