Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Volgens mij bestaat de essentie van religie er in om een poging, een manier te vinden om de zin van het leven, het bestaan te helpen verklaren of een diepere (of hogere, 't is maar hoe je het bekijkt) beleving van het leven na te streven.
...
|
Voorlopig is het mijn mening dat de oorsprong van religie niets te maken heeft met de zin van het leven, of het zoeken van de zin van het leven.
De mens die helemaal niets wist van wetenschap en natuur, was bang van een aantal zaken, en werd gerustgesteld door verzonnen verhaaltjes omtrent een aantal bedreigingen.
Een aantal (of alle) verhaaltjes geraakten op de duur gebundeld in een zeer mooi en omvattend geheel, dat het voordeel had comfortabel en geruststellend te zijn.
Zeker als in het verhaal dan nog zaken bijkwamen als een zingeving van het leven, hoe weinig moet ge dan zelf nog nadenken ... en waar moet ge u dan nog zorgen over maken. Ge bidt en ge maakt u geen andere zorgen of ge nog iets anders moet doen om regen te krijgen bij droogte, of genezing bij ziekte.
Nog meer zeker als het verhaal positief bijdraagt aan goed samenleven. Mijne vent mag niet op een ander gaan neuken, dus heeft hij meer tijd om voor mijn kinderen te zorgen ... Mijn vrouw mag niet zwanger worden van een andere vent, want anders moet ik hem de kop inslaan of slaat hij mij de kop in ...