Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein
Eind jaren tachtig ben ik op het vliegveld van Boekarest geweest. Roemenië sprong uit de nacht omdat het land itt buurlanden inktzwart was.
Bagage van passagiers (geen handbagage) waarin geld zat verdween gewoon, veel passagiers heb ik zien huilen bij het missen van bagage.
Ook in de tijd van Ceaucescu was men dus niet vies van corruptie en stelen. Men - douaniers - keek ernaar en er gebeurde niets.
Deze klachten heb ik overigens vaker gehoord van Tarom, terz. niet van Aeroflot.
Ik ben tijdens het communisme buiten het vliegveld niet in het land geweest, naast de vliegveld ervaring kan ik er dus niet over meepraten.
Echter gezien het enorme paleis dat Caucescu heeft laten bouwen denk ik toch echt dat er een draadje in zijn hoofd los zat. Of beter gezegd een plutocraat was die het land voor decennia heeft opgescheept met een 'graaimentaliteit'.
Als zo'n mentaliteit in een land verankerd zit zou het mij niet verbazen dat een meerderheid weer terugverlangt naar de creator van de basis waarin de basis werd gelegd 'van snel stelen voordat een ander het doet' , de grootste dief. Dit onder het motto liever 1 dief op de troon dan 1000 dieven. Wel zo makkelijk om te vergeten dat in de heimwee periode ook het land vol met dieven zat, zo niet misschien wel meer, ook op de troon.
Roemenië is een soort van Afrika in het klein lijkt mij.
|
Bagage waar geld in zit verdwijnt wel vaker, ook in West-Europa...
Ceausescu had geen graaimentaliteit. Anders zou de Ceausescu familie nu steenrijk zijn, net als de families van Constantinescu, Illiescu en elke president die sindsdien aan de macht was.
Onder het communisme werd niet op grote schaal gestolen, nu wel. Vraag dat aan gelijk welke Roemeen ouder dan 50.