Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2017, 10:10   #326
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Elio di Supo

Die kostte aan miljoenen Russen het leven.
Er waren ook buitenlandse machten bij betrokken en het waren andere tijden.
Nu goed, dat ze ook de familie neerknalden, dat verdedig ik niet.
Maar de burgeroorlog was in volle gang en de Witten dreigden de stad waar hij gevangengenomen werd terug in te namen.
Ceausescu heeft niemand laten executeren, hij heeft zeker fouten gemaakt, maar moest hij, en z'n vrouw daarom geëxecuteerd worden in pure maffia stijl? De korte burgeroorlog was toen reeds over. Ze hadden hem tenminste een eerlijk proces kunnen geven.
Ik had eigenlijk ook liever een proces gezien. Er werd toen de vrees geopperd dat hij mogelijks bevrijd zou kunnen worden door zijn Securitate. De Securitate was op dat ogenblik zowat de grootste geheime dienst in Europa en telde met zijn 700,000 leden meer aantallen dan het toenmalige Roemeense leger met zo'n 400,000 eenheden.

De Securitate leden hadden er ook alle belang bij dat Ceausescu aan de macht zou blijven en wisten heel goed dat anders hun jobs en privileges zouden verdwijnen. Of die bedreiging achteraf bezien heel concrete was kan getwist worden. Maar ik denk dat op dat ogenblik de angstpsychose zeer reeel was en men niets aan het toeval wilde overlaten. Het gevolg van een jarenlange intimidatie-politiek waarbij burgers werden aangemoedigd om elkaar te verlinken en je niet wist wie je kon betrouwen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden