Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Dat maakt mij zelfs niks uit. Taalgebruik in uw privé-leven is een eigen keuze waar niemand zaken mee heeft. De dag dat "Vlaamsgezinden" die realiteit zullen begrijpen, zal er misschien minder oorlog gevoerd worden. Op uw opmerking dat "de "volonté" om vanuit eigen beweging Nederlands te spreken (in Vlaanderen) veel te wensen overlaat", dan antwoord ik jou: "en dan?"
Ik onderschrijf uiteraard wél het idee dat iemand die weigert de lokale taal te spreken, de nodige gevolgen ervan moet dragen, dat de contacten met de overheid wel degelijk gereglementeerd mogen worden, én dat de overheid ook het recht heeft om te sensibiliseren naar taalgebruik toe. Ik ben zelf perfect tweetalig, en ik weet welk voordeel ik daar aan heb.
Maar dat dat madammeke al 40 jaar Frans spreekt tegen haar bakker, daar hebben jij, ik, de Koning, Trump, God, of zelfs mijn goudvis, geen enkele zaak mee.
|
Neen, dat klopt, het zijn mijn zaken niet dat zo'n madammeke na 40 jaar nog steeds geen Frans spreekt, maar ik bekijk dat madammeke wel met het nodig misprijzen. Het is nét die misplaatste en ingebakken superioriteit van een deel van de Franstaligen naar de Vlamingen toe die nog steeds voor "vendelzwaaien" zorgt. Térecht uiteraard - u mag het daar vanzelfsprekend niet mee eens zijn.