Los bericht bekijken
Oud 13 juli 2017, 21:21   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er zijn inderdaad geen argumenten om polygamie te verbieden.
Er zijn wel argumenten om de gevolgen van een huwelijkscontract met meer dan twee mensen even grondig te analyseren.

Afgezien van het feit dat het al gelukkig zo is in Vlaanderen, dat je perfect met een dame en drie venten kan samenwonen, of met één vent en twee of vier dames ... Niemand gaat je wettelijk iets in de weg kunnen leggen.
Je kan omtrent die levenswijze zelfs contracten afsluiten (mits je even voorzichtig zijt voor sommige wettelijke aspecten van erfenis, betwisting van vaderschap ....)

Ik pleit eer voor net het omgekeerde: de overheid heeft geen affaires met mijn emotioneel-seksueel-privaat-familiaal-... leven. Dus voor een afschaffing van het burgerlijk huwelijk.
De overheid heeft wel de plicht om sommige dingen aan te moedigen. Vb. solidariteit met wie kinderen opvoedt. Dat stelt dan ook geen probleem: kinderbijslag en belastingsvoordeel voor kinderlast, wordt toegekend ongeacht het huwelijks(contract).
Alle andere zaken, kan de overheid ook zo "rechtstreeks" organiseren.
Bijvoorbeeld: de solidariteit van de pensioenopbouw.
Je kan recht hebben op een overlevingspensioen (vaak de weduwe die zelf niet een pensioenrecht heeft opgebouwd).
Maar waarom zou iemand zijn pensioenpunten (binnenkort) niet (gedeeltelijk) kunnen afstaan aan zijn partner, om tot een eerlijkere verdeling te komen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 juli 2017 om 21:23.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden