Over bezigheidstherapie gesproken ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee
1. Neen. ik vind je 'vertaling' dan ook niet optimaal. Ik zou 'intentionaliteit' in deze context eerder vertalen als 'gericht op' zonder dat dit een doel veronderstelt.
|
Wat krijgen we nu? Je stelt hiervoor dat de intentie ego-gericht is of anders alter-ego gericht. Dan is het doel dus ego of alter-ego. Trouwens, hoe kan je spreken van 'gericht op...' zonder doel? Kijk eens:
Intentie = voornemen (zn) : bedoeling, besluit, bestek, buut, doel, draaiboek, intentie, ontwerp, plan, planning, toeleg. zin (zn) : bedoeling, bestaansreden, betekenis, doel, inhoud, intentie, nut, opzet, plan, portee, ratio.
Of anders, als er geen doel is wat is dan nog de intentie? (heb sterk de indruk dat intentionaliteit een kul(t)-woord is dat door een filosoof is uitgevonden om weer eens wat te kunnen publiceren).
Citaat:
2. Ja. Naastenliefde in de emotionele sfeer (overigens een afschuwelijk en onmogelijk woord alhoewel ik het zelf ook gebruik, ik verkies het woord medeleven) is gericht op de andere, niet op je-zelf. Dus niet ego -intentioneel.
|
Medeleven is beperkt tot ellendige situaties. Naastenliefde geldt altijd. Niet alleen geven in geval van nood maar ook in geval van overvloed. En verder werkt naastenliefde in twee richtingen. Het maakt de ander gelijk aan jezelf. Jezus zei: "heb uw naaste lief als uzelf". Het schept een band. Jouw filosofie van gerichtheid is als gluren door de brievenbus.