Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga
Doet niets af aan het feit dat gepensioneerden hier zwaar afgezopen blijven worden:
"Ons wettelijk *pensioen ligt tot 700 euro lager dan dat in onze buurlanden. *Vooral de *Nederlanders en de Fransen boeren beter. "En dat heeft niets met *langere loopbanen te maken", stelt *docent pensioenrecht Kim De *Witte (KU Leuven)."
http://www.hln.be/hln/nl/926/Geld/ar...urlanden.dhtml
|
Citaat:
|
In Nederland - waar een aanvullende pensioenverzekering evenwel verplicht is - krijgen werknemers op rust zelfs 66% meer: 1.861 euro bruto.
|
Mijn wettelijke pensioen zal maar iets meer dan 1.000 per maand bedragen. Mijn vrij aanvullend pensioen + pensioensparen samen zullen daarentegen er voor zorgen dat daar 700/800 euro bijkomen.
Welke verschil is er dan nog met de Nederlanders? Het grote verschil zal zijn dat de meeste Nederlanders ook nog huur moeten betalen of een lening voor hun woning moeten afbetalen.
M.a.w. je kan de 'wettelijke' pensioenen tussen landen niet vergelijken als de pensioenwetgeving niet gelijk is..
Je kan de pensioenen van Belgen al niet vergelijken. Want die dame, leeftijdgenote, die ik verleden week sprak had een brutopensioen dat het drievoudige was van het mijne. Een onderwijspensioen uiteraard.....