Los bericht bekijken
Oud 10 augustus 2017, 20:30   #33
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Jij beweert hier dat er geen domme academische ingenieurs zouden afstuderen in Belgie. Ook hier meen ik dat je je enorm vergist.
Ik ben het levende tegenvoorbeeld...
Maar goed, we wijken af van het onderwerp...

Wat betreft het Poolse geval gaf Uzelf, blijkbaar academisch professor aan een faculteit toegepaste wetenschappen - al toe dat de verbranding van steenkool zonder warmte-kracht koppeling een rendement heeft dat vergelijkbaar is met dat van de rechtstreekse verbranding van diesel in een dieselwagen. Als ik me niet vergis is het mogelijk in Polen een Tesla te kopen.

Laten we het dan even hebben over STEG-centrales met een rendement van 60% tegenover diesels met een rendement van in het slechtste geval 45%. Om je electrische energie vanin de centrale in de Tesla-batterij te krijgen moet je deze eerst nog door de kabel naar de lader-DC omvormer naar de batterij voeren en van de batterij naar de E-motor voeren.
In belgie liggen de distributieverliezen om en bij de 5% (wegens de kleine afstanden), elders eerder rond de 12%-14%.
Omzetting naar DC energie: verlies als het meezit: 20%.
Terug uit naar mechanische energie in E-motor verlies 10%.

Omzetting van de kalorische waarde ingesloten in gas in hypermoderne STEG centrale, over de Tesla batterij over hyperefficiente E-motor naar mechanische energie op de wielen van de auto: 60%*0.95*0.80*0.90=41%

Dus, zelfs als alle electrische energie uiteindelijk door je Tesla verbruikt zou aangemaakt worden in een hypermoderne steg centrale kom je slechter uit dan met een direct door diesel gedreven wagen.

Nu er in Belgie een 53% nucleair wordt aangemaakt spreekt dat in het voordeel van electrisch aangedreven wagens. Echter wil men uit kernenergie uitstappen.

Ik herhaal daarom mijn stelling dat op dit ogenblik een electrisch aangedreven wagen door de band genomen niet minder CO2 uitstoot dan een direct diesel of benzineaangedreven wagen en dat het er in Belgie naar uitziet dat dit, wegens de geplande kernuitstap, niet zal verbeteren, maar verslechteren met een factor ongeveer gelijk aan 2.

Mvgn,

ir.'Otherwise', MSc. in Electro-Mechanics
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden