Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Had je het artikel gelezen, dan zou je weten dat De Croo het over blokkers had. Niet over vlaamsgezinden. Over blokkers. Fascisten.
Het is een oude uitspraak van hem, uit een vroeger interview, dat hij vandaag opnieuw herhaalde op aangeven van de journalist.
|
Ik moet je tegenspreken.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dr1apia4
Hieronder het artikel
Is Herman De Croo mentaal gehandicapt?
Het Nieuwsblad 11/04/2007 om 00:00 door Mathias Danneels - Print -
ANTWERPEN - Mathias Danneels
'Ik ben echt geen Vlaams-nationalist omdat ik echt niet mentaal gehandicapt ben.''
Dat is het antwoord van Herman De Croo (Open VLD) wanneer de krant De Morgen hem voor de voeten gooit dat hij niet zo hoog oploopt met de ex-VU'ers in zijn partij.
Eerste bedenking: Herman De Croo zou iets meer respect en empathie mogen betonen voor de duizenden in dit land die dag in dag uit met de tragische problematiek van een geestelijke handicap worden geconfronteerd.
Tweede bedenking: het is wel degelijk de stellige overtuiging van De Croo dat Vlaams-nationalisten achterlijke malloten zijn. De kamervoorzitter schoffeert hier op zijn geheel eigen wijze veel meer dan een miljoen Vlamingen, verspreid over het kiezerskorps van het Vlaams Belang, N-VA, CD&V, Spirit, zijn eigen partij en de SP.A. Als er over de mateloze arrogantie en het vileine misprijzen van de eerste burger van België voor die talloze Vlamingen geen dringende vragen in de Kamer worden gesteld, weten we het heel zeker: dit is geen beschaafd land, geen normale democratie.
Ook goed om weten, is dat De Croo er verderop in het door hemzelf tot achter de komma nagelezen interview geen graten in ziet dat paars ook doorgaat wanneer Open VLD en SP.A/Spirit in Vlaanderen géén meerderheid meer zouden hebben. Als de vrienden van de PS en MR dat verlies compenseren, is er voor De Croo geen probleem. Hij legt zich bovendien nu al slaafs neer bij de in beton gegoten federale macht van de ziekenfondsen en vakbonden, die nooit zullen toelaten dat de scheefgegroeide Belgische sociale zekerheid ten gronde wordt vertimmerd.
Weemoedig en woest kijk ik op van mijn klavier. Naar het rijtje veelbelovende en moedige Burgermanifesten van Guy Verhofstadt, de verlichte, Vlaamsvoelende liberaal die een streep zou trekken onder het corporatistische immobilisme van de NV Oud-België. Niks van. De Pest Voor Vlaanderen is weer helemaal terug. De Croo walst over zijn voorzitter Somers, Gatz, Willem-Frederik Schiltz, Gabriëls en de brutaal buitengebonjourde fractieleider Borginon heen alsof de V van Open VLD nooit heeft bestaan.
Paleisvriend De Croo toetert ten afscheid dat Open VLD op 11 juni 2007, daags na de federale verkiezingen, terdege rekening zal moeten houden met zijn soortelijk politiek gewicht.
Te vrezen valt dat aardig wat licht mentaal gehandicapte Vlaams-nationalisten dat al een dag eerder zullen hebben gedaan.