Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika
Een niet onbelangrijke nuance: de eerste kruistocht vond plaats zo'n 350 jaar nadat de moslims diep in Frankrijk waren verslagen, en zo'n 450 jaar nadat Jeruzalem, het Mekka van de christenen, was veroverd door de moslims, die met Mekka niet genoeg hadden.
De eerste kruistocht, na eeuwen van islamitische invallen en gebiedsuitbreiding, kwam er vooral om 2 redenen:
Omdat pelgrimage plots onmogelijk werd gemaakt naar de heiligste stad van de christenen, nadat dit aanvankelijk na de verovering door de moslims wel nog werd toegestaan, en omdat moslims, die op dat moment nog steeds heel Spanje veroverd hadden, ook op het Byzanthijnse rijk inbeukten, dat om hulp vroeg.
Maar ik weet het, de kruistochten zijn de bron van alle kwaad...
En als je over het christendom wil beginnen: er is een groot verschil tussen het OT (hetgeen de Joden als hun geschiedenis zien) en het NT, waarbij "oog om oog, tand om tand" "keer je andere wang toe" werd.
Last but not least: de inquisitie streefde geen wereldheerschappij na.
Deze schandvlek van de geschiedenis vergelijken met IS, is potsierlijk.
Ik erger me aan die onafgebroken reeks drog-argumenten van je!
|
Argumenten die je niet aanstaan afdoen als drogredenen is zwak.
On topic'
Zowel het Judaisme, het Christendom als de Islam zijn gebaseerd op het OT.
Jezus was een gelovige jood, die net als andere splintergroepen zoals de Essenen in conflict lag met de heersende religieuze kaste. Zijn levensloop werd minstens 40 jaar na datum neergeschreven (in de 4 officiële en talloze apocriefe NT's).
Mohamed was een profeet die uit het Christendom en het Judaisme een Arabische religie wou creëren. Hij had een aantal visioenen die ook naderhand in de Koran opgetekend werden.
Ik beide gevallen werden daaruit door aardse mensen interpretaties gehaald die soms radicaal verschilden. Denk maar aan de discussie of Jezus nu al dan niet menselijk was, daar zijn oorlogen voor gevoerd.
Kortom uit zowel de Bijbel als de Koran kan men halen wat men wil en dat is ook in beide gevallen gebeurd.