Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Ik ben geen specialist ter zake, verre van maar wil toch FF aanvullen.
83,8% vanuit Vlaanderen in 2016. Het gaat over cijfers van het gewest Vlaanderen. 'Vlaanderen' is niet hetzelfde als 'Nederlandstalige.'
Ongeveer 1/3 van dat cijfer is heruitvoer of doorvoer. Als ik het goed voorheb* komt uitvoer vanuit Wallonië die via bv de Antwerpse haven gebeurt statistisch op conto van Vlaanderen.
*bron: Ik las enkel maanden geleden in een krantenartikel dat Limburgse uitvoer die via de haven Antwerpen gebeurde ook bij uitvoer van provincie Antwerpen gerekend werd.
bron: https://www.flandersinvestmentandtra...dlijnen%29.pdf
Het grootste aandeel export gaat naar Duitsland, op de tweede plaats Frankrijk, derde Nederland en dan pas Verenigd koninkrijk en Verenigde staten. Men mag zich dus de vraag stellen wat de meerwaarde zou zijn van Engels als tweede taal in ons onderwijs.
bron: https://www.flandersinvestmentandtra...Analyse%29.pdf
|
Dus Duits als tweede taal. Is trouwens nog een landstaal ook.
Alleen heeft men om te verkopen op de Duitse markt, maar een paar duizend verkopers nodig die de Duitse taal (grondig) machtig zijn.
Die paar miljoen andere Vlamingen zullen in hun latere leven dan weer niet veel met het Duits te maken hebben, doch des temeer met het Engels.
Maar nogmaals. Niemand betwist dat een grondige taalkennis niets dan voordelen heeft, en zelfs noodzaak is voor de top van een bedrijf.
Maar het overgrote gedeelte, waarvan een (groot) gedeelte met een laag assimilatievermogen voor talen, hebben in hun latere leven niet veel meer nodig dan een, en dan nog eerder beperkte, kennis van het Engels. Het Frans zal voor hun eerder een ballast zijn.
Een vrije keuze voor de tweede taal in het onderwijs lijkt mij dan ook de logica zelf.