Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Plotseling begin je over de Ijzerbedevaart terwijl het hier over de Ijzerwake gaat.
Dit terzijde : ik heb er ongeveer 40 meegemaakt. In het begin een massa volk (60 tot 70.000 man was geen zeldzaamheid), vervolgens afkalving tot één tiende van dat getal. Reden : onenigheid tussen gematigde nationalisten en de radicale blokkers.
Overleden ben ik nog niet en ik woon nog altijd in mijn huis. Misschien tot spijt van wie het benijdt.
|
Welke onenigheid de linkse vleugel later heeft trachten te misbruiken om het Vlaamse element uit de bedevaart te minimaliseren en te kleineren om er een meer pro-Belgische bedoening van te maken...
Ze hebben inderdaad, naar linkse gewoonte, geprobeert het taalelement, dat het overheersende element is en was, eruit te bonjouren onder hun gekende doctrine van politieke correctheid waarbij de taal zogezegd naar de achtergrond gebonjourd wordt, daarbij vergetend, in al hun 'politieke correctheid', dat heel la Belgique juist op taalkundig vlak totaal mismeesterd is en was en dat je die mismeestering niet kunt ongedaan maken door dat storend element, door die storende wortels ongemoeid te laten en hun door en door nefaste werking dit land verder te laten verrotten...
Als er iemand zijn door en door politieke taaleisen moet laten vallen dan is dat de grote facistische francofonie en dat zijn dat zeker niet de taaleisen van de al te lange verdraagzame eisen van de Vlamingen...
Maar daar is door en door facistisch la Belgique niet toe in staat en daarom dat dit land liever vandaag dan morgen ontbonden moet worden...