Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Dat laatste is al een feit.
|
micele
kijk mij kan die 200km geen bal schelen bvb als ik nu een elektrische wagen kan kopen die maar 200km kan rijden, vind ik dat al dik in orde...
maar... en nu komt er een hemelsgrote maar
Ik kan nergens een elektrische auto kopen als ik hem ook maar enigszins wil vergelijken met een benzine wagen die kan tippen aan de kostprijs van benzine of dieselwagens inclusief alle taksen.
Dus ergens constateer ik dat:
De overheden 10K geven en dat als je begint te rekenen je nog niet rendabel uitkomt om elektrisch te rijden, terwijl de gewone auto's tot 5K belast worden.
Dat de overheden 120% fiskale aftrekbaarheid kado geven, en dat je nog niet goedkoper uitkomt, terwijl de gewone auto's tot 75% aftrekbaar zijn.
Dat de overheden laadpalen subsidieren, en dat je nog niet goedkoper uitkomt, terwijl er nog nooit subsidies gegeven zijn aan benzinepompen
Dat je electriciteit moet kopen die nog harder belast wordt dan benzine al belast wordt, terwijl de schoonste of zuinigste energiebron de minste CO2 lasten zou moeten dragen..
En ja, ik geef toe, netto kwh lijkt het verbruik laag, tenzij je constateert dat die electriciteit NIET fossielvrij gemaakt wordt en dat dus elektriciteit 50-70% van zijn energie weggooit, of dat het verbruik in feite dubbel zo hoog is dan geafficheerd wordt;.. Net zoals een auto 3 keer meer verbruikt dan zijn werkelijke kwH die op de wielen gezet worden. Misschien kunnen de autofabrikanten beter gewoon de KWH op de wielen afficheren als getal ipv cilinderinhoud, en andere nutteloze parameters.
Neem nu gewoon de citroen mehari. Gebruik die als pendelwagen, kost 25K, en 1000K per jaar huur batterij. Ik rij er 10 jaar mee, kost dus 35K
Met wat moet je die auto nu vergelijken ?
http://www.citroen.be/nl/nieuwe-wage...-e-mehari.html
topsnelheid 110km/u dat is jaren geleden dat ik nog een auto gezien heb die 110km/u als topsnelheid heeft...
vergelijk eens met de C1:
5liter verbruik x 5000km/jaar = 250liter per jaar of 2500liter in 10jaar, en 3750 euro verbruik + 2000euro taksen in 10 jaar = 5750euro... variabele rijkosten
Aankoopprijs 10K... en variabele 6K = 16K Dus komt die auto op 12k
Doe hetzelfde electrich
2kwhx5000 = 10000kwh *0.25 = 2500euro Dat is dus goedkoper
De taksen voorlopig 0euro tenzij dat onze overheid en ambtenarenkorps weer inhalig dat wel vlug zal optrekkne, maar laten we dromen van 10 jaar taksvirj Dus 25K aankoop en 2.5k variabel = 27.5K
Met de huidige subsides van 5K, kost dat 22.5K
met de aftrekbaarheid 120% kost die auto dus aan 30% belastingen 64% van de som = 14K+
Stel dat 1miljoen elektrische auto's rondijrden. Dan spree je van 5miljard subsiedies, 0.2miljard rijtaks, 12miljard subsidies via belastingskorting. Je ziet vanhier je beaalt ds meer, en de overheid grijp n als ze kunnen om dit gat van 17miljard dicht te rijden