Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Daar geloof ik niets van, er is overigens 6% prijsverschil tussen de netto productieprijs van diesel 10 ppm voor personenwagens (0,3714) en de betere stookdiesel 10 ppm (0,3507 gasolie extra) voor traktoren, zelfs meer dan 9% prijsverschil met gewone stookolie 50 ppm (0,34)
http://www.petrolfed.be/nl/maximumpr...maximumprijzen
Hoe verklaar je dat prijsverschil productprijs ex-raffinaderij?
6% prijsverschil kip je niet in dezelfde tanks. Tussen wit voor de personenwagens en -voorlopig- wit voor te stoken of traktors al is het ook 10 ppm moet er een kwaliteitsverschil zijn. Of waarom zou Petrolfed het nodig hebben te liegen?
|
Hier betweter
De link en het artikel.
Hier sta je met je grote mond hé!
http://www.nieuwsblad.be/cnt/ggfk5qka
Drie beheerders Interoil riskeren jaar cel voor mazoutfraude
10/11/2005 om 00:00 - Print - Corrigeer
Delen
Tweet
Google+
Mail
HASSELT/ LUMMEN - Door te kiezen voor de verkorte procedure bracht het parket van Hasselt de drie beheerders van de Lummense brandstoffengroothandel Interoil en een brandstoffenhandelaar uit Bassenge al voor de fiscale kamer van de correctionele rechtbank van Hasselt. Het viertal moest zich verantwoorden voor grootschalige mazoutfraude. Het openbaar ministerie achtte de feiten bewezen en vroeg voor de beheerders van Interoil een gevangenisstraf van één jaar en voor de handelaar uit Bassenge tien maanden cel en voor de firma Interoil een geldboete. Die boete kan 9 miljoen euro bedragen. Tussen juni en oktober zouden er bij Interoil tankwagens met gasolie vertrokken zijn waar volgens de laadbon rode gasolie in zat. In werkelijkheid ging het om de duurdere witte diesel. Zo zijn btw, accijnzen en bijzondere accijnzen ontdoken. Volgens Douane en Accijnzen draait de fraude om 1,8 miljoen liter mazout, waarop 900.000 euro aan accijnzen ontdoken is. De fraude gebeurde door een manipulatie van het injectiesysteem in het pomphuis. Volgens de computer werkte dat systeem perfect, maar in realiteit gebeurde de toevoeging van de producten niet.
Op 15 oktober onderschepte de opsporingsdienst minerale oliën van Douane en Accijnzen de 57-jarige brandstoffenhandelaar uit Bassenge, die net gasolie bij Interoil was gaan laden. De laadbon vermeldde rode diesel maar in de tankwagen zat witte gasolie. Vervolgens had een controle plaats bij Interoil. In het pomphuis bleek dat de kast, waarin het injectiesysteem geïnstalleerd is, aan een kant open was en dat er aan de verzegeling van kraantjes geprutst was. Meester Jos Raets voor Interoil: ,,Het bedrijf is opgericht in 1974. De vader en tevens afgevaardigd beheerder kent een onberispelijke staat van dienst. Het bedrijf met een omzet van 150 miljoen euro heeft dergelijke frauduleuze praktijken niet nodig. De actie van Douane en Accijnzen liet een diepe indruk na. We worden als het ware gewurgd. Gelukkig heeft de rechter in kort geding de verzegeling laten opheffen en is de voorraad vrijgekomen. Met de manipulatie heeft Interoil niets te maken. De bus, waarin de rode kleurstof opgevangen werd, was in het verleden achtergelaten door medewerkers van het controleorgaan van het injectiesysteem.''