Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Noppes
|
De CO2 die er uitgestoten wordt voor ontginning van gas en fossiele brandstoffen en de bouw van de centrales, daar wordt met geen woord over gerept. Hoeveel kg fossiele brandstof moet je ontginnen om evenveel energie te produceren als 1 kg uranium. Ik moet toegeven dat ik dit niet zo voor de vuist weg kan voorrekenen, maar zal het wel eens uitzoeken. 'De redactie' slaat er de bal weer eens naast, dat is wel vrij duidelijk.
Hoeveel CO2 stoot het schip uit dat op zee ligt in een offshore windmolen park, gewoonweg om op positie te blijven liggen, nabij een windmolen? Hoeveel van die bootjes heb je nodig om het equivalent aan energieproductiecapaciteit aan wind van 1 nucleaire centrale te onderhouden?
Hoeveel dakwerkers heb je nodig om 40 miljoen zonnepanelen op daken te leggen en te onderhouden? Hoeveel CO2 wordt er uitgestoten om deze zonnepanelen te maken?
Ik geef toe dat het nucleaire afval een probleem is, de rest is zever in pakjes.
Een kerncentrale op Thorium zou echter slecht voor dezelfde energieproductie als een kerncentrale op Uranium slechts 2% zoveel afval produceren, en bovendien een aantal nuttige bijproducten die hoognodig zijn in de nucleaire geneeskunde...