Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Ik vind het daarentegen wél jammer dat streektalen/dialekten onder druk vanuit een verkeerd begrepen vooruitgangsdenken door taalpuristen te vuur en te zwaard worden uitgeroeid omdat dit zogezegd "onbeschaafde boerentaaltjes" zijn. Dit doet mij echt denken aan die arrogante Franstalige elite uit het voormalige unitaire België. Als ik Leuvenaar was dan zou ik zeker voor het Leuvens opkomen.
|
Dialecten worden helemaal niet " te vuur en te zwaard" door "taalpuristen" "uitgeroeid". Dat verzint u er weer bij.
Pleiten voor een gestandaardiseerde norm voor onze taal is een bittere noodzaak, vooral in een tijd waar de communicatie steeds toeneemt. Op onze schoolbanken hebben we nood aan zo'n overkoepelende taal. Vroeger heel wat minder: het maakte weinig uit of de dorpsonderwijzer heel dialectisch voorlas of niet, daar de meeste van zijn leerlingen nooit verder gingen dan twee of drie verderliggende dorpen. Die tijd is al lang voorbij. Net als de standaardtaal staan dialecten trouwens niet stil: ze evolueren en veranderen.
Met de arrogante Franstalige elite heeft het niets te maken: die dacht dat "le flamand" geen standaardtaal had en daarom voor hogere studies niet in aanmerking kwam als gebruiksidioom. Onze taal is dat natuurlijk wel, in haar gestandardiseerde vorm natuurlijk.
Voor de rest is het dialect een plaatselijke vorm van de taal, zij het op een aantal vlakken wat beperkter dan de standaardtaal (wijsbegeerte, techniek, wetenschap... hebben allemaal termen nodig die veelal niet aanwezig zijn in de dialecten).