Los bericht bekijken
Oud 4 september 2017, 11:05   #91
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar er is een groot verschil tussen de theorie een de praktijk daar er dikwijls geen leraar Nederlands te bespeuren valt in de Brusselse Franstalige scholen en als er dan toch één is ,dan spreekt die zelf amper Nederlands.

De Franstalige Brusselaars die in Franstalige Brusselse scholen hun studies

gedaan hebben spreken immers geen Nederlands.
Immersieonderwijs is heel populair in Franstalige Brusselse scholen, met lange wachtlijsten als gevolg. In de school waar mijn kinderen gaan, in Sint-Lambrechts-Woluwe (jaja, de gemeente van Maingain), bestaat de mogelijkheid van immersieonderwijs al vanaf het derde kleuterklasje. Gegeven door leerkrachten wiens moedertaal het Nederlands is. De gewone, Franstalige klassen, krijgen al lessen Nederlands vanaf het eerste studiejaar. Ik weet niet als dat ligt aan de school zelf (een gemeenteschool), of meer algemeen voor het Franstalig onderwijs in Brussel.

Wat betreft de Franstalige ouders, die willen, van zodra ze doorhebben dat je Nederlandstalig bent, je te woord staan in het Nederlands (een van de momenten waarop ze het kunnen oefenen). Het is mijn ervaring dat de kwaliteit van hun Nederlands behoorlijk is, ook al gebruiken ze het Nederlands niet dagelijks. Gelieve dus je vooroordelen niet te veralgemenen.

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 4 september 2017 om 11:06.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden