Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
Ik zal het nog eens herhalen, en traaaag spreeeken...
Ik ben Belg, dat is mijn nationaliteit, erkend door de 193 landen van de UN, ik behoor tot het Belgische volk, binnen België woon ik in Vlaanderen dus ben ik ook Vlaming. Het één sluit ander niet uit, nog vervangt het dat. Dat ligt zelfs wettelijk zo vast en ik put daar rechten en plichten uit die een Belgische bewoner van bijvoorbeeld Wallonië niet heeft. Verder geen zorg : ik heb wel degelijk een taal : het nederlands !  Maar dat kenmerk maakt van van mij bijvoorbeeld geen nederlander, noch een zuid-afrikaan of Surinamer.
|
Juist ja. Je verre voorouders waren ook Belgen. Waarschijnlijk Nederlandstalige. Ze hadden zelfs de Nederlandse nationaliteit.
Dankzij het geweld van Franstalige separatisten ben jij geen Zuid-Afrikaan, Surinamer of godbetert Fransman maar een trotse Belg, maar met Nederlandse roots. Zelfs de Walen hebben Nederlandse roots. Of je dat graag hoort of niet. Meer nog. Jij hebt jouw geliefde "staat" niet alleen aan de Franstalige ex.Nederlanders te danken, de dag dat je geliefde absurdistan ophoudt te bestaan zal je daar je geliefde Franstalige "ras" (naar dademelee) "merci" voor mogen zeggen.
Niet alleen de twee Waalse Jules beseften dat de "staat" Belgique geen eeuwig leven beschoren is.
Er is een derde Waal die tien jaar geleden de bui al zag hangen.
Citaat:
De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst.
Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land. Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger. Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.
In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen.
|
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=ER1C5VHH