Discussie: Banmeldingen II
Los bericht bekijken
Oud 6 september 2017, 16:56   #16059
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je moet je eens verdiepen in het ontstaan van het internationaal publiekrecht. Een vrij recent gegeven, pas in 1648 is met de vrede van Münster het begrip staatssoevereiniteit neergeschreven. Dat is de start van het internationaal volkerenrecht in europa. Daarna de 14 punten van Woodrow Wilson in 1918. Echt een nieuw elan is er pas gekomen in 1945 met het handvest van de verenigde naties. Naast erkenning van staten en hun grondgebied, is vooral werk gemaakt van de dekolonisatie van afrika en de andere koloniale gebieden.
Men begint dan meestal enthousiast te verwijzen naar het "zelfbeschikkingsrecht der volkeren". (resolutie 1514) Om er dan een potje van te maken omdat men de moeite niet doet van even de tekst te lezen. Met name het o zo belangrijke artikel 6 dat stelt dat de de nationale eenheid en de territoriale integriteit van het grondgebied van een land nooit verstoord mogen worden.

De laatste keer dat ik daarop wees, kreeg ik nogal wat bedroefde reacties : "maar dan is het zelfbeschikkingsrecht een lege doos ?"

Neen dat is ze niet, als je het in de juiste context plaatst. Met name kolonies onafhankelijkheid geven. De internationale rechtsorde heeft nooit als doel gehad om secessies in bestaande staten te faciliteren of te legitimeren. Het tegendeel is zelfs waar.
Het gescherm van vendelzwaaiers in vlaanderen met dat "zelfbeschikkingsrecht" dat ze menen te hebben is dan ook ridicuul.
Bovendien moeten sommige mensen betere vertalingen leren maken uit het Frans. De letterlijke term 'primitifs flamands' dateert pas uit 1902 en werd woordelijk overgenomen en vertaald als 'Vlaamse Primitieven' in het Nederlands. Deze uitdrukking werd gemeengoed en we gebruiken die tot in onze tijd toe. Deze uitdrukking is dus, zoals ik stelde, relatief recent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 september 2017 om 17:05.
Het Oosten is offline