Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
En dat gaat de truuk zijn, dat zo'n ding ook binnen die 20 minuten pauze weer opgeladen is. Daar moet ook infrastructuur voor zijn enzo.
Ik denk dat ze in eerste instantie misschien wel vooral op lokale ritjes mikken, de wagens van bijvoorbeeld een supermarktketen die de helft van de dag stilstaan om uit te laden en aan het eind van de rit terug zijn bij het centrale magazijn waar ze aan de oplader kunnen. Dan moet je tussendoor misschien nog wel wat bijladen, want een trukker maakt al gauw een dag van 12 tot 16 uur, maar het is ruim minder dan wanneer je op en neer naar Kroatie aan het rijden bent.
Dat mag dus voorlopig hartstikke niet. De bestuurder is verantwoordelijk voor het voertuig, en moet er met zijn aandacht bij zijn. Als particulier kom je daarmee weg, de krant lezen terwijl je auto de file volgt, als vrachtwagenbestuurder gaat dat toch minder zijn.
Dat gaat al interessanter zijn, dat zou je legaal misschien om kunnen kletsen tot "het is eigenlijk een grote vrachtwagen met een superslim koppelsysteem".
Vandaar dus ook dat tot nu toe de batterijcapaciteit en de laadtijden zo'n probleem waren, als je wagen stilstaat zit je chauffeur dat ook. Nu daar de afgelopen jaren zo'n sprongen in gemaakt zijn is een elektrische vrachtwagen niet zo vergezocht meer.
Koppel kunnen leveren was sowieso niet het probleem, dat die Musk daar zo'n nadruk op legt suggereert toch dat er nog wel wat minpuntjes aan de rest van het ontwerp zitten waar hij het niet over heeft. Ik denk toch vooral laadtijd. Maar dat wordt over het komende decennium sowieso wel weer een stuk beter.
|
Een batterij van 300 of 400 kWh volsteken gaat niet evident zijn.
Dat erken ik maar al te goed.
PS: Departement of Transportation verwacht de eerste volledig autonome wagens op de straten in 2025 en zal tegen dan de regelgeving hebben aagepast. Dus het argument van "hartstikke illegaal" gaat niet meer op tegen dan.