Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
En naast zo'n realiteit hebt u een andere realiteit : meer en meer Franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen en waarvan de kinderen naar Nederlandstalige scholen gaan. Vooral in Vlaams-Brabant is het merkbaar.
Het probleem in Wallonië is dat ze de keuze tussen het Nederlands en het Engels hebben terwijl het leren van het Nederlands er verplicht zou moeten zijn. De schuld komt eerst en vooral van het onderwijs in Wallonië.
|
Volledig akkoord.
En die verantwoordelijkheid leg ik bij PS die 30 jaar de macht in franstalig België heeft gehad.
Als laatste in de rij heeft zelfs EDR de moed niet gehad om de eigenlijk logische consequentie van een federaal land via het onderwijs mee te willen organiseren : tweetaligheid.
Ik ken de directeur van een atheneum net over de taalgrens. Immersieschool. Wat die mensen doen is bewonderenswaardig, en ze boeken resultaten, plus dat hun leerlingen het waarderen. Zijn leerlingen hebben voor het overgrote deel een job, de week dat ze de school verlaten. Maar wat maken die initiatieven in het grotere plaatje ? Hij levert elk jaar een paar honderd tweetalige leerlingen af en 15 kilometer verder leveren de athenea net zoals vroeger leerlingen af die onmogelijk een job in vlaanderen kunnen opnemen omdat ze quasi geen nederlands kunnen. Let wel, ik spreek dan over Doornik, dat is op 20 minuutjes rijden van de taalgrens...
We zijn echt nog niet op het punt gekomen dat het beleid aangepast is aan de noden van de maatschappij, de economie en zeker niet van de burger die daar finaal in leeft.