Mag zagen over figuurzagen ook?
Ik heb daar nl een hele slechte herinnering aan overgehouden. Aan dat figuurzagen dus.
Ik zat in het eerste jaar middelbaar en we hadden 1u / week 'houtbewerking'. Ik weet nog steeds niet welk nut dat had maar soit: we kregen dus houtbewerking. Zowel de meisjes als de jongens.
Dat was eind jaren'70.
Onze leraar h-bewerking had een naam die in't Frans een scheldwoord was

echt!
Op een dag moesten we een olifant uitzagen met zo'n figuurzaag. Om één of andere reden werd dat bij mij een regelrechte ramp: mijn olifant ZAG er niet uit.
Toen kwam die leraar , meneer scheldnaam, mij uitschelden en zei dat ik voor straf een opstel van 5 blz tegen 's anderendaags moet schrijven.
Omdat hij niet gepreciseerd had dat mijn opstel in't Nederlands moest, heb ik die 5 blz volledig in't Frans geschreven.
Genre: " Ik heb mijn olifant verprutst en daarom moet ik dit opstel schrijven van meneer xxxxxxx scheldnaam. Meneer xxxxx scheldnaam vindt dat ik mijn best niet gedaan heb, xxxx (naam Meneer) zeg! Enz.
Enfin; ik heb 's anderendaags braaf mijn strafwerk ingeleverd waarin welgeteld 37 keer die scheldnaam stond.
Leraar las het, liep rood aan en vervolgens paars van colère maar heeft er nooit nog een woord tegen mij over gezegd.