Los bericht bekijken
Oud 20 september 2017, 19:12   #10
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Niet te geloven.
Excuses zijn hier op z'n plaats en degene die er zoveel plezier aan had om dit te doen zou nooit meer aan politiek mogen doen.

Ecolo-jongeren fotoshoppen Francken tot nazisoldaat: "Ik eis excuses"

De jeugdafdeling van Ecolo, de Franstalige zusterpartij van Groen, heeft een opmerkelijk campagnebeeld online gezet. Daarin wordt staatssecretaris Theo Francken getoond als nazisoldaat. De Ecolo-jongeren willen met het pamflet het beleid van Francken aanklagen. De staatssecretaris zelf vraagt zich op Twitter af of de moederpartijen Ecolo en Groen het pamflet steunen. "Ik eis excuses", aldus Francken.

"Het geluid van botten is niet veraf. Hoe ver gaat de federale regering nog?" schrijft de jeugdafdeling van Ecolo bij het pamflet op Twitter. Daarmee wil de jongerenpartij het beleid van Francken aanvallen, die een delegatie van het Soedanese regime in ons land heeft ontvangen om te helpen bij de identificatie van migranten in het Maximiliaanpark in Brussel. Daarop kwam eerder al kritiek omwille van de bedenkelijke reputatie van het Soedanese regime.

Op het pamflet wordt Francken, die staatssecretaris is voor Asiel en Migratie, afgebeeld als nazisoldaat. Naast de afbeelding wordt hem de "confiscatie en plundering van persoonlijk bezit" verweten. Ook houden de Ecolo-jongeren hem verantwoordelijk voor "geplande invallen bij mannen, vrouwen en kinderen", en voor de "samenwerking met een president die beschuldigd wordt van een genocide, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden."
"Vindt u dit nog normaal?"

Francken zelf retweette het pamflet op Twitter en richtte zich daarbij tot Ecolo, de moederpartij van de jongerenafdeling en Groen, dat samen in één fractie zetelt met de Franstalige groenen in de Kamer. "De Ecolo/Groen Kamerfractie plaatst zich hiermee buiten het politieke debat. Ik laat me niet criminaliseren. Ik eis excuses." In een andere tweet vraag Francken aan Ecolo en Groen: "Steunt u dit? Vindt u dit nog normaal?"

Vanuit het account van de jongeren van Ecolo werd daar intussen op gereageerd: "Dit is louter een communicatie van Ecolo J. De federale fractie Ecolo/Groen en Jong Groen hebben hier niets mee te maken."

Ecolo weigert zich evenwel te excuseren. Bij Ecolo is te horen dat de jongerenafdeling zelfstandig is. "Ze hebben hun editoriale en politieke lijn", zegt covoorzitter Zakia Khattabi aan Le Soir. "Wij zijn niet geconsulteerd en zouden dit niet op deze manier hebben gedaan. Maar de foto is in lijn met hun verontwaardiging."

Zich verontschuldigen doet ook Groen niet. Wel distantieert de partij zich bij monde van Wouter De Vriendt van de actie. De Vriendt, Kamerlid voor Groen, antwoordde Francken op Twitter: "Neen, we distantiëren ons hiervan. Er zit genoeg fout aan uw beleid zonder te moeten vervallen in dit soort karikatuur."
Facebook weigert afbeelding

Ook op de Facebookpagina van de jeugdafdeling van Ecolo werd het pamflet gepubliceerd, maar daar werd de afbeelding schijnbaar gecensureerd, zo blijkt uit een nieuwe post van de Ecolo-jongeren. "Onze post werd gecensureerd", zo staat te lezen bij een nieuwe, geblokte versie van het pamflet. "Nochtans geloven we dat de acties van de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, die de grenzen van het extreme elke dag wat verder leggen, een democratische staat onwaardig zijn."

"Mocht Facebook even snel zijn bij racistische en homofobe publicaties die het web op dagelijkse basis overspoelen, dan zouden we tevreden zijn."
Francken mag blij zijn, het is een Wehrmacht uniform, niet eens een Waffen SS.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden