Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
De EASAC (mooie afkorting, lekker kort) heeft advies uitgebracht aan de EU: Stop met fabrikanten spullen die duidelijk geen medicijnen zijn te laten aanprijzen als medicijnen, stop met het toelaten van deze spullen op de markt zonder het soort onderzoek wat elk wel werkend medicijn ook moet kunnen laten zien, en stop met het legitimizeren van deze te dure placebo's door ze in de apotheek naast de echte middelen te verkopen. Bovendien moeten alle medicijnen die wel verkocht mogen worden gelabeled worden op de manier waarop echte medicijnen gelabeled worden, met bijvoorbeeld een fatsoenlijke ingredientenlijst.
Homeopathie, een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet rond de miljard euro in Europa, moet hun wonderolietjes als geneesmiddelen gaan behandelen als ze ze als geneesmiddelen willen blijven verkopen, luidt het advies. Vanuit het homeopathische kamp klinkt kritiek: "De EASAC denkt vanuit een puur scheikundig model: een middel kan pas werken als er werkzame moleculen in zitten. Terwijl wij zeggen: veel belangrijker is dát het werkt, en dat doen onze spullen dus niet, lik mijn kloten EU!" (Licht geparaphraseerd, al is dat misschien wel geen woord in het Nederlands.)
Goed nieuws, of een te brute straf voor een bedrijfstak die er enkel maar voor zorgt dat tante Trudia haar zelfverzonnen kwaaltjes ook weer zelfverzonnen kan genezen? Ik denk zelf dat het hoe dan ook weleens een flinke impact kan gaan hebben als hier iets mee gedaan wordt.
|
Voor mijn part slikt iedereen wat-ie wil.
Al kan je natuurlijk vragen stellen bij iemand die naar homeopathie grijpt als-ie met een besmettelijke ziekte rondloopt. Hoewel zo iemand langs de andere kant natuurlijk ook gewoon niets kan gebruiken en dan ook besmettelijk rond blijft lopen...
In ieder geval: het gaat me wel te ver als mijn belastingsgeld wordt gebruikt om flesjes water terug te betalen aan mensen die geloven dat ze daar van gaan genezen. Draai en keer het hoe je wil: het blijft water. En dat terug laten betalen door de ziekenkas is al even van de pot gerukt als geloven dat de aarde nog maar 5000 jaar bestaat.
Overigens krijgt nu eindelijk mijn diploma chemie terug wat waarde want zolang homeopathie algemeen als werkend wordt beschouwd ging ik er van uit dat mijn diploma enkel nog kon dienen om aan de muur te hangen.
Een overheid die homeopathie terugbetaalt en tegelijkertijd diploma's chemie erkent weet niet goed waar ze mee bezig zijn. Het is het één of het ander.
Vandaar ook dat ik de reactie van de sector zo belachelijk vindt: 'De studie gaat enkel uit van een scheikundig model!' Wat verwachten die dan? Dat geneesmiddelen goedgekeurd moeten worden op basis van hun kleur, smaak of vlot bekkende naam?