Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Zeg Jantje je moet die punten wel staven met cijfers en voorbeelden anders is het dikke onzin, batterijen kan men opladen hé en hun vermogen zijn ze zeker niet "kwijt".
Hoeveel verliest een moderne wagen met li-ion-accupack aan %-capaciteit per dag stilstaan?
(het is hier nochtans dikwijls aangetoond met cijfers in de praktijk, was duidelijk minder dan 1% per dag: https://www.youtube.com/watch?v=JEPBkjmS2uE Noorwegen: Tesla Model S vampire drain after 27 days in winter ) De Tesla was bij 90% capaciteit verlaten en na volle 27 winterdagen was de capaciteit nog altijd 70 % of 20%-punten minder. In rijbereik uitgedrukt was dat van 347 km naar 246 km.
In verliespercentage per dag was dit 0,82 % per dag stilstaan, en dit in de winter in Noorwegen.
Bovendien verliezen batterijen niets als de wagens ingeplugd blijven, en ook op luchthavens bestaan daar oplossingen voor langparkeerders, al sinds 2013 (het laden van de wagen kan met online sturen en controleren):
http://www.envisionsolar.com/envisio...ional-airport/

|
Een wagen met batterijen van 8 jaar oud 15 dagen parkeren. Er staan 5000 wagens in die parkeergarage.
Dus 5000 parkings met zonnepanelen of moet ik mijn wagen 15 dagen lang stroom van het net laten gebruiken?
Nu uit ervaring weet ik dat ook een li-ion-accu door ouderdom vermogenverlies heeft. Wij werken daar op het werk namelijk al langer mee in andere toepassingen, waarbij ze vaak helemaal leeg worden getrokken en zo snelmogelijk terug worden opgeladen. En die li-ion-accu's zijn na een tijd ook versleten en aan vervanging toe, ook zij gaan niet eeuwig mee.