Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
We hebben vandaag maar 5,8 miljoen personenwagens, niemand weet hoeveel we er in pakweg 2030, 2050 of 2080 gaan hebben, en hoeveel daarvan 100 % electrisch zijn of zelfrijdend (wat bvb veel auto's gaat sparen, vele hebben dan geen eigen wagen meer nodig)
Waar haal jij die 50 TWh nu echt vandaan? Zelfs als je alle huidige vrachtwagens en bussen meetelt komt men daar niet aan.
|
Het zal eerder 30 TWh zijn die nodig is om alle wegtransport (op dit moment) om te zetten naar elektrisch.
Het is simpel: ex-raffinaderij worden jaarlijks 8500 kton aan diesel en benzine verkocht. Aan 47.7 GJ/ton (gewogen gemiddelde 17% benzine en 83% diesel ex-raf., gegevens BPF) is dit 405.5 PJ.
Een BEV is ongeveer 3.8 zo efficiënt als een ICEV (op basis van 17% TTW non-hybride versus 64% TTW) vereist dit nog steeds 106.7 PJ_el ofwel 29.6 TWh. Zelfs al reken je met een rooskleurige 80% TTW, is dat nog steeds 23 TWh nodig. Toch geen onaardige cijfers tegenover de huidige 80 TWh jaarlijkse productie.