1 oktober 2017, 19:22
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Panda, u schijnt onderstaande vragen blijkbaar niet te willen beantwoorden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur
Pandareus, ik denk niet dat u mij niet kunt afdoen als nationalist of als rechts. Mijn standpunt in deze is duidelijk: als liberaal vind ik de wet maar de wet, en de grondwet maar een vodje papier als die de burgerlijke vrijheden (recht om het bestuur te kiezen (consent of the governed), recht op vrijheid van meningsuiting, recht op vergadering) niet verdedigt. Maar ik ben oprecht geïnteresseerd in uw mening. En met die mening bedoel ik echt uw persoonlijke overtuiging, niet een of ander juridisch oordeel.
Enkele simpele vragen:
1) Vindt u het politieoptreden van de Spaanse overheid vandaag verdedigbaar? Dus niet het principe dat de overheid een illegaal referendum probeert tegen te gaan (wat ik kan begrijpen), maar de mate waarin de Spaanse Guardia Civil geweld heeft gebruikt tegen passief protesterende burgers.
2) In navolging van de vorige vraag, hoe ver vindt u dat de Spaanse overheid mag gaan. Mag zij desnoods met militair vertoon een passieve opstand in Catalonië neerslaan?
3) Vindt u dat een democratisch ingevoerde grondwet te allen tijde verdedigd moet worden? Ongeacht de omstandigheden?
4) In navolging van de vorige vraag, heeft u geen enkele bemerking bij de manier waarop die grondwet is goedgekeurd? Die grondwet is uiteraard door de overgrote meerderheid van de Spanjaarden goed gekeurd, omdat zij een conditio sine qua non was opdat het Franco-regime afstand zou doen van de macht. Zelfs als dat een abominabele grondwet zou geweest zijn, dan nog zou die aanvaard worden om de keiharde repressie te stoppen.
5) Stel, ik herhaal: stel, dat een overweldigende meerderheid van de Catalanen voor zeer verregaande autonomie binnen Spanje zou zijn. Stel dat de Spaanse overheid blijft weigeren om bevoegdheden af te staan aan de Catalaanse overheid en dat zij weigert om een hervorming van de Spaanse grondwet zelfs maar te overwegen. Moeten de Catalanen dan braaf blijven zwijgen? Wat zijn voor u dan de legitieme opties die de Catalanen hebben in dat geval?
|
|
|
|