Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
onder het deeltje argumentarium op de bub site vind ik het volgende
[size=4]1. Historisch argument[/size]
[font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][size=2]België vormt één gebied sinds het einde van de Middeleeuwen en functioneert reeds als één Staat sinds 170 jaar. Het is dus niet waar dat België een artificiële Staat zou zijn.[/size][/font]
groot was dus mijn verbazing als ik na enig zoekwerk deze posts terugvind van bub (bestuurs)leden....
hans1 :België is kunstmatig zoals alle staten ter wereld. Maar België zal niet gauw uiteenvallen. Integendeel, het zal het retrograde Vlaams-nationalisme gemakkelijk overleven.
belgian warrior : Staten (die trouwens allen artificieel zijn) hebben geen enkele zin meer zonder georganiseerde solidariteit (en justitie).
hoe willen jullie eigenlijk dat wij jullie partij serieus nemen als jullie nog niet eens jullie eigen programma serieus nemen?
|

Meent de BUB dit of is het voor te lachen? België als 1 gebied vanaf het einde der middeleeuwen? Zelfs in middelbare schoolboekjes kan dit niet staan! Gedurende de nieuwste tijd zijn de grenzen van de zuidelijke nederlanden gigantisch onderhevig geweest aan veranderingen en is het ettelijke malen van eigenaar veranderd. Op het congres van Wenen heeft men dan het dan maar bij de Noordelijke NL gevoegd om zo een (kunstmatig gecreëerde) bufferstaat tegen Frankrijk in het leven te roepen. Na datzelfde congres hebben de grote machten van Europa (Oostenrijk, Rusland,... en uiteindelijk ook Frankrijk) zich ertoe verbonden om toekomstige revoluties, die als volkomen illegitiem werden beschouwd de kop in te drukken om het broze machtsevenwischt in Europa te vrijwaren. Bij de 'opstand' van België stonden er reeds Russische troepen klaar om haar de opstand in te drukken, maar in Rusland kreeg men af te rekenen met een interne revolutie, net als in Frankrijk. Engeland liet betijen om zo de macht van het Verenigd koninkrijk gereduceerd te zien. Het is dus omdat de grootmachten het te druk hadden dat België "mocht ontstaan". En het verhaal van haar grote opstand en de tiendaagse veldtocht is nog een grotere klucht....