Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het is duidelijk dat Tesla nog niet de ge-oliede produktie-organisatie machine (zoals bvb Toyota) is die ,kort na officiele produktiestart,een nieuw model vlotjes van de band spuugt op genadeloze kadans en direkt "First Time Right"....
Het wordt dus de rest van het jaar aanpoten om iedere "3" zo perfect als mogelijk te maken,eerder dan om zo snel mogelijk een grote hoeveelheid "shit" naar buiten te duwen......
|
Je vergeet de uitspraken van Musk, bij Tesla hadden ze het nooit verwacht op enkele maanden tijd -remember vorige lente+zomer 400.000 voorbestellingen binnen te krijgen, Tesla dacht eerder aan hooguit 100.000-150.000 ofzo. Daarop heeft Tesla, lees Musk tweets maar na, toegevingen gemaakt het onmogelijke te proberen en de productie lees goed: niet einde 2017 te starten maar 5-6 maand eerder, "welcome in the production hell", want de voorbestellingen stopten niet en bereikte meer dan 500.000... en kent geen einde, er zijn pakweg 10% afzeggingen, maar toch blijft het netto- aantal maar stijgen
En nu dat het model 3 quasi door productiehaperingen ochottekes pakweg 1 maand achter ligt op de quasi onmogelijke ramp-up gaan er hier weer zagen?
En dat enkel voor wagens die sowieso uitsluitend aan Telsa-werknemers geleverd worden, die in de production-hell-boot zitten?
Ik wacht liever 6 maand langer op een wagen die dan beter afgewerkt is dan op een wagen die na enkele weken al terug naar de garage moet wegens vervanging x-y op garantie hoor. De meeste zullen hiermee akkoord gaan niet?
Citaat:
Dit is exaxt hoe het met de "S" gegaan is,en ik neem aan ook met de andere letters van het alfabet.....
|
Je bewijst hier dat je te weinig over Tesla weet, Tesla S had namelijk ca. 6 maand vertraging, maar eens op vol toerental haalden ze die schade weer in.
Tesla X was ook ongeveer 4 maand, vooral door die exotische falcon-deuren, ze moesten namelijk zelfs nog van leverancier wisselen die hoofdverantwoordelijk was voor dat systeem.
Ik citeer enkele insiders die het weten:
Citaat:
The Model S was delayed about six months, but it was at a time when suppliers would literally hang up on them because they didn't believe that Tesla would ever sell 5000 cars. Despite that, Tesla made 2400 cars in Q4 2012, with guidance for 20,000 cars for 2013, and they blew that number away. The Model X was an anomaly for well understood reasons, and the Model 3 is still way ahead of original projections.
Yeah, it is funny how fast people forgot that Model 3 was slated to start production at the end of the year... It's still half a year early.
"But CEO Elon Musk not only promised the Model 3 would arrive in late 2017, he accelerated the timetable for hitting a 500,000 vehicle-per-year run rate to 2018 -- two years ahead of the original plan."
And before that it was set even further in time...
|
Citaat:
Dat de "ervaren automobielknutselaars" van dit gebrek aan ervaring nog steeds geen gebruik kunnen maken om Tesla plat te walsen(zoals we doorheen de decennia regelmatig zagen gebeuren met nieuwelingen in de autosector) zegt genoeg over HUN achterstand....
|
Zo kan men ook bekijken, GM bijvoorbeeld was de eerste om Tesla neer te sabelen maar zelf doen ze het veel slechter bij hun ramp up voor de Bolt EV. Ze hebben de productie niet voorverlegd en toch halen ze hun vooropgestelde aantallen bijlange niet.
Ze bereiken pas na 8 maand productie - augustus 2017- meer dan 2000 wagens per week.
En problemen hebben/hadden ze ook:
https://electrek.co/2017/08/25/gm-bo...battery-packs/
Maar nu -na 10 maand volle productie- lijkt het los te lopen bij GM Bolt EV september 2017 met 2632 verkochte wagens USA, augustus was nog 2052 :
https://electrek.co/2017/10/03/gm-de...hevy-bolt-evs/
Wie geeft Tesla model 3 eens echte 10 maanden productie?
Citaat:
Maar ten gronde gaat het niet over de autofabriek in californie.Het gaat over die batterijfabriek in nevada..Een ongelofelijke strategisch "asset",nu reeds verregaand operationeel terwijl de rest nog bezig is bouwvergunningen te proberen te verwerven en de "metier" van batterijtjes maken nog moet leren....jaren later.....
|
Idd, integendeel tot andere constructeurs is de bottleneck niet het aantal nodige KWh aan batterijpacks, Tesla verkoopt meer kWh dan ooit. Denk eraan dat Tesla S en X batterijen hebben van 80kWh á 103kWh, en ook het model 3 long range, enkel dat model wordt nu gemaakt, ook 80,5 kWh bruto heeft maar dan met de nieuwe 2170 accucellen, de Tesla S/X cellen komen nog uit Japan.
Dat is wat anders als GM Bolt EV bvb die enkel een batterijpack 62,5 kWh heeft, ook geleverd van overzee omdat ze zelf niets produceren.
Of Nissan Leaf of Renault Zoe die hooguit 32-42 kWh aan batterijcapaciteit hebben.
Evenzo de andere merken waar de E-wagens die nooit meer dan 33 kWh batterijcapaciteit hebben.
Hopelijk gaat dat nu veranderen, want maar weinigen kopen een E-wagen met minder dan 50kWh batterij-inhoud. 300 km echt rijbereik in moeilijke pmstandigheden is ergens een knakpunt in het achterhoofd, en natuurlijk ook de prijs per praktisch rijbereik.
Natuurlijk zitten ze bijna alle op de kap van Tesla, en is het model 3 natuurlijk dè lakmoesproef, maar toch mag men niet uit het oog verliezen dat, ondanks het model S al bijna 5 jaar op de markt is, nog altijd vlotjes verkoopt, en de Tesla X doet het ook niet slechter, ze doen het duidelijk beter dan hun vorige kwartalen...
Soit dit mag ook gelezen worden:
Tesla's persbericht volledig: (via vertaler)
Citaat:
PALO ALTO, Californië, 02 oktober 2017 (GLOBE NEWSWIRE) - In Q3 leverde Tesla 26.150 voertuigen, waarvan 14.065 Model S, 11.865 waren Model X, en 220 waren Model 3. Dit was ons beste beste kwartaal voor Model S en X leveringen, een stijging van 4,5% over Q3 2016, ons vorige beste kwartaal en een stijging van 17,7% over Q2 2017.
We hadden eerder aangegeven dat de tweede helft van Model S en X leveringen waarschijnlijk hoger zouden zijn dan de eerste helft van 47.077, maar we verwachten nu dat dit door meerdere duizend voertuigen zal overschrijden. In totaal verwachten we in 2017 ongeveer 100.000 Model S en X-voertuigen te leveren, wat een stijging van 31% zou zijn in 2016.
Naast Q3 leveringen, waren er ongeveer 4,820 Model S en X voertuigen aan het eind van het kwartaal aan de klanten. Deze worden geteld als leveringen in Q4 2017.
De Q3-productie bedroeg 25.336 voertuigen, waarvan 260 van model 3 waren. Model 3-productie was minder dan verwacht door productie knelpunten. Hoewel de overgrote meerderheid van de fabricage-subsystemen bij zowel onze fabriek in Californië als onze Nevada Gigafactory in hoge mate kunnen werken, hebben een handvol langer geduurd om te activeren dan verwacht.
Het is belangrijk om te benadrukken dat er geen fundamentele problemen zijn met de Model 3 productie of supply chain. We begrijpen wat moet worden opgelost en we zijn ervan overtuigd dat de problemen op het gebied van de productie van knelpunten in de nabije toekomst worden aangepakt.
Onze bezorgingstelling dient als een beetje conservatief te worden beschouwd, aangezien we alleen een auto tellen als geleverd als het overgedragen wordt aan de klant en alle papierwerk correct is. Eindcijfers kunnen variëren met maximaal 0,5%. Tesla-voertuigleveringen vertegenwoordigen slechts een maatregel van de financiële prestaties van het bedrijf en mogen niet worden gebruikt als indicator voor kwartaalresultaten, die afhankelijk zijn van verschillende factoren, waaronder de kosten van de verkoop, de wisselkoersbewegingen en de mix van rechtstreeks gehuurde voertuigen.
|