Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
Nogmaals je moet een kind niet met het badwater weggooien. Als een diesel op ether kan rijden,en daar volledig zijn fijn stof mee verdwijnt, dan zou ik niet weten waarom je een diesel moet verbieden ? Je moet die diesel op ether doen rijden. Begrijp je;. Uw veralgemening is een vorm van dieselracisme...
|
Amai Paul als een diesel niet op diesel rijdt is het geen dieselmotor hé. Dus niet-relevant. Hahaha dieselracisme. Diesel is gewoon de brandstof hé.
Citaat:
In feite is gans de LEZ goed als het meetbaar effect geeft.
|
Het heeft in de regel een duidelijk meetbaar effect, tot 30 % minder ultrafijnstof of PM 0,1 werd bvb in Leipzig gemeten.
Je moet natuurlijk geen PM10 meten want dat stoten dieselvoertuigen niet uit. Of ga jij de bowlingballen -in massa dan nog- meten en wegen als de veel gevaarlijke kleine knikkers geweerd worden? Het is het fijnste fijnstof dat het diepste indringt in het lichaam en niet door het lichaam kan geneutraliseerd worden, het is de dosis in de longen en het bloed die zich met de jaren opstapelt. Niet het grove fijnstof dat zelfs door niezen en wat hoesten enz... geweerd kan worden.
Het is nochtans eenvoudig dat te begrijpen. Dokters die longdiagnoses stellen zullen dat wel gemakkelijker kunnen uitleggen. Studies genoeg om te googelen.
Citaat:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/F/Fij...Ultrafijn_stof
Ultrafijn stof
Ultrafijn stof zijn de deeltjes in de lucht die kleiner zijn dan 0,1 micrometer. Ieder deeltje is 10.000 keer kleiner dan een millimeter en niet met het oog te zien.
Ultrafijn stof en gezondheid
Ultrafijn stof is zo klein dat het lichaam het minder snel opruimt dan grotere deeltjes, zoals fijn stof. Daardoor blijft het langer in de longen achter na inademen. Ook kan het deeltje door de kleine omvang makkelijker via de longen in het bloed terechtkomen en zo andere organen bereiken. Ultrafijn stof is daardoor mogelijk schadelijker voor de gezondheid dan grotere deeltjes fijn stof.
Over het effect van ultrafijn stof op de gezondheid is wereldwijd nog weinig bekend. Met behulp van wetenschappelijk onderzoek wordt geprobeerd vast te stellen welke gezondheidseffecten kunnen optreden. De eerste onderzoeken tonen aan dat blootstelling aan ultrafijn stof kan leiden tot ontstekingen in de longen bij mensen. Ook zijn er aanwijzingen dat effecten mogelijk zijn op het functioneren van hart en bloedvaten. In dieren zijn daarnaast effecten op het centrale zenuwstelsel gevonden. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vindt het bewijs nu nog echter te beperkt om een advies over veilige concentraties te geven.
Waar komt ultrafijn stof vandaan?
Ultrafijn stof komt vrij bij verbranding. Bronnen zijn bijvoorbeeld de uitstoot van transportmiddelen (auto’s, schepen, luchtvaart), huishoudens (koken, openhaarden) en de industrie. Ultrafijn stof is ook altijd in de lucht aanwezig door chemische reacties en natuurlijke bronnen, zoals vulkanen. De meeste ultrafijn stof in de lucht bevindt zich dicht bij een bron.
|
Daarnaast komt nog het NOx waar ook de dieselmotor de grootste vervuiler is, of nog niet van dieselgate en sjoemeldiesel gehoord?
Waarom gaat de dieselmotor als eerste motor niet meer verder ontwikkeld worden omdat ze de toekomstige emissienormen niet meer halen? Het gaat dus vanzelf uitdoven, er zijn immers minder vuile alternatieven in overvloed. Op de benzinemotor zit ook nog x-jaren rek, die gaat wslk een roetfilter krijgen om aan de strengere emissienormen euro
6c te voldoen:
Citaat:
https://automotive-management.nl/nie...zineroetfilter
Volkswagen sorteert voor op Euro 6c met benzineroetfilter
Volkswagen Group gaat vooruitlopend op de nieuwe Euro 6c emissienormen, die in september 2017 van kracht worden voor direct ingespoten benzinemotoren, op grote schaal roetfilters voor benzinemotoren toepassen.
Vanaf juni volgend jaar worden alle direct ingespoten TSI- en TFSI-motoren van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda geleidelijk aan van deze GPF (Gasoline Particulate Filters) voorzien. De filters kunnen de uitstoot van kleine roetdeeltjes volgens Volkswagen met maximaal 90 procent beperken. De eerste modellen die met een GPF worden uitgerust zijn de Volkswagen Tiguan en de tweede generatie van de Audi A5.
De Euro 6c uitstootnorm schrijft voor dat auto's met een direct ingespoten benzinemotor nog maar een tiende van de nu toegestane hoeveelheid fijnstofroetdeeltjes mogen uitstoten.
|