Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2017, 09:43   #79
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kortom je was zelfstandige. No way dat ge met een volle carriere en een hoog loon slechts zoveel pensioen zou krijgen als werknemer.

Nota: het waren de zelfstandige zelf die tegen hoge bijdragen en hogere pensioenen voor hun waren he. Ze wilden liefst de centen in hun zak houden en het zelf regelen. Nu wordt dat beetje bij beetje aangepast, maar toch. Mijn grootvader vond de sociale bijdragen in de tijd "weggegooid geld". Hij had dan ook maar 750 euro netto pensioen. Maar wel een (groot) handelspand en een appartement dat hij verhuurde, waardoor hij een royaal inkomen had.

Ook de bijdragen die zelfstandigen betalen zijn laag ivg werknemers. Op een loon van 80k bruto betaalt een zelfstandige 22 % sociale bijdragen. 17600 euro. Een werknemer (en zijn werkgever) met 80k bruto betaalt 13.5 % + 33 % = 37 000 euro sociale bijdragen (patronale lasten + eigen rsz bijdragen).

Dus tis maar normaal dat je een lager pensioen krijgt he.
Normaal voor iemand van het profitariaat zal het zeker zijn.
Wat men vergeet is dat ik "hopen" belastingen betaalde en "hopen" sociale wetten betaalde voor mijn werknemers.
Ook ik had een appeltje tegen de dorst, garageboxen, maar die werden ondertussen zo belast dat ik ze verkocht want mijn pensioen ging er aan aan belastingen.
Ik heb mijn zware lasten echt wel gedragen maar, en daar gaat het hem hier over, nu ik ze niet meer kan dragen sta ik in de kou.
Dit terwijl de overheid zichzelf pensioenen toekent die ze zeker niet opgebracht hebben voor de gemeenschap.