Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2017, 22:27   #55
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ja, en dat is een gezonde houding van de Turken. De EU hoeft geen must te zijn voor Turkije. Het is jammer te zien dat deze evolutie naar nationale trots en onafhankelijkheid gepaard gaat met een evolutie naar een meer autoritair en minder seculier land, maar dat is mischien het soort van samenleving dat meer past bij de Turkse mentaliteit. Europa dient zich niet te forceren om Turkije kost wat kost bij de EU te halen. Is het trouwens niet vooral de VS geweest dat historisch gezien aandringt op Turks lidmaatschap bij de EU? Voor de VS gaat het hier om geostrategie. Dit is een voorbeeld waar Europese en VS belangen uit elkaar lopen. Ik hoop op een generatie Europese leiders die minder slaafs orders uit Washington bereid zijn op te volgen. Ik denk ook dat er geen democratische meerderheid bestaat in Europa voor Turks lidmaatschap. De bevolking voelt aan dat de Bosporus een Europese grens is. Zowel politiek als cultureel.
Ik begrijp niet dat men hierover nog steeds zit te zeveren. Turkije komt niet bij de EU, daar is geen enkel draagvlak binnen de EU voor en het lidmaatschap vereist een unanimiteit van alle EU landen. Just forget it.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden