Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Ik heb eens een klein berekeningetje gemaakt, waaruit ieder objectief persoon het voordeel van kernenergie kan zien.
Zonder in detail te treden is het aanmaken van kernenergie het beschieten van verrijkte (in een centrifuge) Uranium (235/92) kernen met een neutron.
Hierbij wordt 0.091% van de massa (uranium) omgezet in energie volgens de energie-massa formule van einstein met de huidige apparatuur. /\E = M . C² (met c de snelheid van het licht).
Dit betekent dus dat als we 1 kilogram verrijkt Uranium beschouwen, waarvan we amper 1 gram kunnen omzetten in energie, verkrijgen we
0.091kg . (300.000.000 m/s)² = 8.2 *10^15 Joule!
De verbrandingsenergie van een fossiele brandstof, (bijvoorbeeld steenkool) is 3 * 10^7 Joule per kilo
Om een equivalente hoeveelheid energie te fabriceren hebben wij bijgevolg 3*10^7 * 273.000.000 kg = 8.2*10^15 joule.
Dit betekent dat per kilo Uranium in een kerncentrale, we een fossiele energiecentrale moeten voorzien van meer dan 270 duizend TON steenkool. Dat zijn dus heel wat extreem lange treinen die voortdurend zullen moeten aanrijden + een enorme CO2 uitstoot.
|
Mooie berekening.
En nu kan ik niet nakijken of ze juist zijn (maar ik vertrouw erop

), ik heb een half jaar geleden een reportage gehoord over de pro's en contra's van kernenergie (was op radio1 geloof ik).
Wat me het meeste bij bleef, was een professor die kwam vertellen dat de uitstoot van CO2 bij gas, tegenover kernenergie, zo hoog lag, dat de opwarming van de aarde ermee bespoedigd werd.
Sindsdien is GROEN! héél véél gedaald in mijn achting.