Los bericht bekijken
Oud 25 oktober 2017, 16:28   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik vind ze wel handig. Whatsapp is echt een verbetering over maillijsten, voor degenen onder ons met vrienden. En een landkaart met GPS op zak hebben scheelt gewoon voorbereiding als je ergens heen moet. Ik (bussenhater, geavanceerd kaartlezer) had mijn eigen methode van looproutes uittekenen, een mooie mix van efficientie en omgevingsbewustheid, bijna ideaal om gegarandeerd aan te komen met weinig werk in elke omgeving. Een smartphone is handiger. En een rekenmachine (ik werk met genoeg getallen achter de komma dat het sneller is dan hoofdrekenen), aantekeningenboekje, zaklamp, horloge, wekker, portemonnee (in ieder geval voor goedkopere Belgische buskaarten, ja ik weet wat ik net over bussen gezegd heb), encyclopedie, camera, microfoon, geluidsdrager, radio, notenkraker (volgens het promotiefilmpje van die van mij) en daar bovenop nog een telefoon met telefoongids op zak hebben is ook wel handig af en toe. Ik was een van de laatste holdouts zonder smartphone in mijn vriendengroep, maar ik hoef niet nodig terug ofzo, het zijn gewoon handige dingen.

Je moet een telefoon een beetje kunnen gebruiken. Toetsen intikken mag geen vervanging zijn voor begrip, net als bij een rekenmachine of een spreadsheetprogramma. (Beter gezegd: het mag wel, maar niet als je nog verder wilt bouwen op wat je nu kan.) Maar klachten over hoe dom mensen worden van nieuwe technologie zijn op zijn minst al zo oud als papier (nu kan iedereen zomaar alles goedkoop opschrijven, daar rotten je hersenen van weg), en voorlopig lijkt onze beschaving het toch nog best aardig te doen vergeleken met de mensen die daar over konden klagen. Feit is dat mijn smartphone mij een aantal mentale obstakels uit de weg neemt, maar mij tegelijkertijd het gereedschap geeft om andere en meer mentale uitdagingen aan te gaan.
Overtijd die van ons met de wagen gaan werken, en mijn gsm lag daar nog in, vergeten. Geloof me nu of niet, ik heb die gsm gemist dat het niet meer schoon was.