Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
|
Ik hoop dat dit voor de Belgen geen verrassing is, al lijkt het mij dat men in ieder geval op dit forum nog steeds niet begrepen heeft wat ik al een hele tijd stel : vanwege de as Frankrijk-Duitsland wordt het qua de EU zo stilaan veel meer «
our way or the highway», en de huidige evolutie terzake wijst er op dat België in de komende jaren wellicht enkele veel grotere verrassingen te wachten staat.
Weliswaar is het zo dat desbetreffend de politieke situatie in Duitsland momenteel wat roet in het eten dreigt te gooien, al is dat voor België en sommige andere landen ongetwijfeld geen goed nieuws. Immers, de al bij al zachte aanpak die president Macron en mevrouw Merkel voor ogen hebben zou zonder Merkel wel eens veel drastischer kunnen worden.
En voor de onverbeterlijken onder u : één en ander heeft quasi niets te maken met de huidige Spaans/Catalaanse kwestie en/of de rol van België daarin.
Naar mijn bescheiden mening is de Europese samenwerking onder de vorm van de EU eigenlijk nu al grotendeels een niet meer recht te zetten mislukking, maar zelfs degenen die wat optimistischer zijn zullen u zeggen dat het voor de as Frankrijk-Duitsland stilaan tijd wordt om duidelijker de te volgen koers uit te zetten, zijnde de enige manier waarop men nog één en ander in de goede richting kan wringen.