Los bericht bekijken
Oud 30 november 2017, 15:48   #1036
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik weet van geen enkele passage in het evangelie waar Jezus omwille van Zijn engagement voor de armen en uitgestotenen in gevaar kwam. Wel smeedden de farizeeërs plannen om Hem te doden naar aanleiding van bepaalde van Zijn uitspraken over Zijn missie en de plaats van de Wet alsook de aanhang die Hij begon te krijgen.

Je helpt de armen en verdrukten zeker niet altijd door luidkeels te roepen. In bepaalde omstandigheden is discreter handelen effectiever.
Jesus maakte alleszins geen geheim van zijn overtuiging, en het werd z'n dood.
Hij wist ook goed dat hij gevaar liep. Als je "de farizeeërs uit de tempel" verdrijft, weet je dat die farizeeërs dat niet leuk zullen vinden en mogelijk wraak zullen nemen...
Ik zou graag een uitspraak van Franciscus zien die hij deed ten tijde van het militaire regime, tegen dat regime.
In tegenstelling tot sommige priesters en bisschoppen die dat wel deden in Latijns-Amerika. Het werd dikwijls hun dood, ze werden niet gesteund door Rome, en bij mijn weten is geen enkele van deze moedige katholieken heilig verklaard of alleszins door het Vatikaan geprezen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden